Hej

Flyttade in i mitt lilla radhus för ca 1 månad sedan. Fick inte för mycket hjälp med inställningarna på Nibe pannan (el), de som bodde innan hade tydligen klarat sig på luftvärmepumpen förra året förutom de riktigt kalla dagarna. Men det gör inte jag.

Det som blir, är alldeles för varmt och torr luft på ovanvåningen (sovalkov och vard.rum) och för kallt nere på markplan. (2sovrum, kök badrum osv)

Vad jag allra helst vill ha hjälp med är inställningarna på själva Nibe pannan, vad betyder alla reglage? ( nej jag vet inget) förstår ju att vissa inställningar är för timer osv. men please lite hjälp?

Tanken är att elementena ska gå på svag värme motsvarande 2:an/3:an men om jag förstått det rätt så ska man igentligen ha dem fullt påskruvade och så ska pannan reglera temperaturen. Rätta mig om jag har fel.

Luftvärmepumpen sitter i trappen, och är riktad nedåt, men den mesta värmen kommer ju endå -såklart upp, så istället för att ha den termostaten på 23-24grader som nu, skulle jag vilja sänka den en hel del för att få behagligare luft häruppe.

Hoppas på lite konkret hjälp, lyckades inte hitta ngn bra info på andra sidor om just min panna..

Och varsågod att ta bilderna å rita på dem om ni känner att det underlättar förklaringen ;)

Tack på förhand // NovaNova
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm... om vi bortser från luftvärmepumpen ett ögonblick, så fungerar tiduret så att röd ryttare är dagtemperatur och blå natt-temperatur. De verkar vara växlade hos dig. Sedan finns det till höger om tiduret ett vertikalt reglage med en röd och en blå spak. De reglerar temperaturen dag resp. natt. Vredet till höger är hos dig ställt så att det alltid är dagtemperaturen (röd ryttare) som gäller. Du har alltså just nu ingen sänkning av temperaturen under natten. Reglaget längst till höger är kurvlutningen, dvs hur mycket framledningstemperaturen ska ändras med varierande utetemperatur. Den är lågt ställd hos dig. Det innebär att du får relativt kallt i huset när det blir kallt ute.

Detta kan vara rätt inställt allting, men om jag var du skulle jag:
1) Stänga av luftvärmepumpen ett tag och fixa elpannan först.
2) Växla blå och röd ryttare på tiduret. Jag tror de är växlade nu.
3) Ställa det vertikala reglaget i mitten så att röd spak är vid solen och den blåa spaken vid månen.
4) Behåll ratten till höger på "solen". Strunta i nattsäkning tills vidare.
5) Sätt kurvlutningen till 1.
6) Sätt alla elementtermostater på samma värde (jag gissar 4 men det gäller mitt hus!)

Vänta nu en dag och se vad som händer.

Är det för varmt i ett enstaka rum (typ sovrum), skruva ner termostaten i just det rummet.

Är det för varmt överallt, minska kurvlutningen. Är det för kallt överallt, öka kurvlutningen.

Vad gäller punkt 3 ovan, så tror jag att "sol" betyder 20 grader och "måne" 14 grader. Vet du att du vill ha varmare än 20 grader inomhus, så höj först den röda spaken innan du rör kurvlutningen. Just nu verkar det vara 21 grader snarare än 20.

Vid varje ändring, vänta minst 6 timmar innan du drar några slutsatser. Det tar lite tid innan allt blir stabilt.

När detta har stabiliserat sig, starta luftvärmepumpen men rör inte värmepannan eller termostaten! Termostaterna på elementen borde ta hand om den extra värme som pumpen ger.
 
Tack vilket bra och utförligt svar precis vad jag var ute efter!
Ska genast pröva och se vad som händer. Nu hänger jag med lite mer... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.