Ny här så jag har inte riktigt förstått hur man får sökningarna till att fungera bra så om denna frågan redan har ställts så ber jag om ursäkt.

Har en Nibe evc 270 (från 83) i mitt hus och nu har fått lite problem.
Jag har den ställd i manuellt läge för att jag inte riktigt har förstått hur dag och natt temperatur fungerar än.
I några veckor nu har jag haft en framledningstemperatur på 38-40gr och ca 22gr varmt i huset så som jag vill ha de. Jag har inte riktigt flyttat in där än men vill ändå ha värme i huset.
Efter helgen när jag kom dit och skulle kolla till det så var framledningen på 0gr och temeraturen var på 15gr, tempmätaren på pannvattnet visade 60-65gr så varmt pannvatten finns där.

Höjde shunten för att få upp värmen och mätaren gick upp till ca 40 igen på framledningsmätaren.
Idag när jag var där igen så var pannans tempmätare på 60-65gr men framledningstemperaturen var på 0 igen och jag hade hela +10 i huset vilket inte är så bra...

Nu har jag höjt shunten till 50gr för att jag vill få upp värmen i huset och satt cirkpumpen i läge 2 så den snurrar lite fortare och förhoppningsvis borde det vara varmare i huset i morgon. Sänker hellre om det är för varmt än börjar försöka värma upp huset från 0grader nu när jag inte bor där.

Är det någon som vet varför det alltid blir 0grader i framledningstemperatur?
Shunten är lite konstig i lägena, jag har min-max och auto. Auto läget har inget riktigt läge som man känner att den hoppar i,normalt borde man väl känna ett klick när man vrider förbi min till auto?
Av den anledningen har jag pannan i manuellt läge eftersom jag inte vet om jag kan lita på den.

Kan det vara shunten som bara får för sig att stänga så att pannan inte kan skicka ut varmvatten till elementen?
 
Om det händer igen så känn på rören. Om rören innanför shunten är varm medan det som går ut i huset är kallt, har ju shunten stängt. Då behöver något lagas. Eftersom du tydligen får värme i huset om du ruckar på ställdonet/ratten tyder det också på att shuntventilen har stängt. Eftersom du använder manuellt läge är en gissning att det kan hjälpa att koppla ur reglercentralen. Eller ändra inställningarna på den. Hur är den ställd nu? Det finns väl manuell inställning där också tycker jag mig minnas, en symbol med en hand. Manualen finns på Nibes hemsida.
 
Jag har ställt reglercentralen i manuellt läge ( handen).
Nästa gång den har stängt av varmvattnet ut så ska jag känna på rören ovanför shunten.
Mitt försök till att värma upp huset på det sättet jag skrev om lyckades, i morse när jag kollade lite snabbt innan jobbet så hade jag +19 inomhus så jag stängde shunten lite.
När jag kollade igen efter jobbet så hade jag +22 inomhus så jag sänkte lite till och ställde cirkulationspumpen i det första läget så får jag se vad det är imorgon.

Kollade dessutom runt bland grejerna som förre ägaren lämnade kvar och hittade en ny shunt som känns bättre än den som sitter på pannan.
Denna har ett väldigt bestämt "klick" när man vrider över den till auto läget så jag ska byta den i helgen.

En fråga om cirkulationspumpen, den jag har är en grundfos med 3 lägen.
Det första läget så går pumpen i ca 1600rpm andra 2200 och det sista 2600.
Kan man ha pumpen på läge 2 dygnet runt utan att något skadas? (förutom plånboken)
För varje gång shunten har stängt har pumpen varit i läge 1.
Så jag vill testa i läge 2 i några dagar för att se om den stänger sig då med när pumpen skickar ut vattnet fortare i systemet.
 
Enda nackdelen med högre varv på cirkpumpen är att det väsnas lite mer (och drar lite mer ström), så kör på.

Det som skadar cirkpumpen är såvitt jag förstår om den går torr, eftersom den är vattensmord. Det kan inträffa om man har för lågt övertryck i systemet kombinerat med för hög fart på pumpen, för då kan den kavitera. Så se till att du har någon halv bars övertryck i systemet.

Mina föräldrar hade en sådan här pjäs i huset i trettio år utan större problem, men det man bytte en gång var just shuntventilen.
 
Jag hade inte tid att byta shunten i helgen så jag gjorde ett litet test igår.
Jag hade 24-25 grader inomhus med cirkulationspumpen på läge 2 så jag satte den på första läget.
Idag hade den stängt sig och framledningen visade 0 grader men det var 19grader i huset.

Röret ovanför shunten var varmt och den skickade ut vattnet om man satte pumpen på läge 2 så då måste det nästan vara något fel på vredet eftersom det bara stänger av sig själv.
Är nästan som att den inte orkar hålla öppet om pumpen går på det lägsta varvet en längre stund.
 
Bytte shunten igår och satte den på auto läget och pannan på 20-21 i dagstemperatur och dagstemperatur dygnet runt.
Idag var framledningen återigen 0 och det var ca 15-16grader varmt i huset.

Fick igång det innan jag körde därifrån men imorgon är det garanterat samma sak igen.

Börjar bli lite irriterande nu att man inte kan lita på den.
Har läst manualen hur många gånger som helst så jag fattar inte vad jag gör för fel.
 
Lite märkligt ja. Reglercentralen kanske bråkar med shuntventilen om den tjuvstänger trots att du bytt den.

Men om jag förstår dig rätt fungerar det i och för sig med manuellt läge och cirkpumpen i läge 2? Du får väl köra på det viset tills vidare i så fall. Har du termostater på elementen förlorar du ju ingen energi att tala om.
 
Jo lite konstigt är det.
Ska ringa till Nibe imorgon, dom kanske kan ha någon idé om varför det inte fungerar som det ska.

Det fungerar på manuellt läge och cirkpumpen i läge 2 men enda nackdelen är ju att det drar mer ström nu än om pannan hade skött sig själv.
 
Lite väl längesen jag skrev något i denna tråden men iaf.
Har haft en vvs,are där som har kollat över pannan och kom fram till att det är shunten som är problemet.
Eldelen av shunten var det inget fel på utan det är den som kontrollerar varmvattnet som går riktigt segt så den inte orkar flytta sig så snabbt i automatläge.

Fick inget pris på en ny utan han sa bara att den var dyr om dom nu skulle hitta en.

Förresten är det några specialgrejer man måste ha för att fylla på vatten i pannan?
Jag måste lufta 2st element i huset och jag glömde fråga.
Är inte säkert att jag behöver fylla på något men om att ifall.
Jag kollade i bruksanvisningen och den beskriver bara hur man tömmer den på vatten och inget om hur man fyller på igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.