Hej vänner!
Jag funderar på om den snåla gubben som ägde huset innan oss valde att köra varmvattenberedaren på 1kW. Jag tycker att tillgången på varmvatten är rätt dålig. Nu är visserligen varmvattenberedaren 20 år i år (grattis), men den borde väl hålla.

Att ta bort plåten var ju inga problem, men jag hittar inte mycket som jag förstår mig på. Finns det en switch för 1kW/3kW? Var hittar jag den i så fall?
Översikt inifrån en öppnad varmvattenberedare visande kopparledningar, termostat märkt "32" och kopplingsplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här bilden är tagen underifrån där man ser den blottade delen med kopplingsplintar och något som ser ut som termostaten (den lilla delen märkt med siffran "32"):
Interiör av varmvattenberedare med termostat märkt med siffran "32" och kopplingsplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blänker lite på bilden. Vilken temperatur är termostaten inställd på? Om du skruvar upp den så räcker varmvattnet längre. Har du tillgång till en multimeter? Mät spänningen på inkommande matning. Är det 400V har du 3 kW. Är det 230V har du 1 kW. Och det har inte med snålhet att göra. Den kommer att dra lika mycket el ändå.
 
Maximal prestanda i laddningstid och tillgång får du om du kombinerar råden ovan:

Koppla om till tvåfasmatning och höj termostaten till max men du måste ha en fungerande blandningsventil som inte släpper fram mer än 65.

Skillnaden i förbrukning kommer att bli marginell.
 
Den verkliga "besparingen" ligger i tidsvinsten.
Intressant om man är många i hushållet som t.ex ska duscha ungefär samtidigt …
 
  • Gilla
Gtwizz
  • Laddar…
Elpatronens livslängden brukar dock bli längre om den körs på lägre effekt.
 
Tack för goda råd, termostaten är inställd på 80 grader, vilket är max (det syns bättre om man klickar på bilden och maximerar bilden.
Jag har ju dessvärre ingen aning om den är inkopplad på 400V, men självklart har jag en multimeter och kan dubbelkolla att så är fallet.

Bakgrunden är att det tillgången på varmvatten är rätt dålig, men det är ju en personlig reflektion. Det jag har märkt är att det är helt okej tryck i duschen (med varmvatten), för att sedan avta märkbart under tiden. Det sker inte direkt, den första som duschar på kvällen kanske inte märker det, men sen blir det märkbart kallare vatten och sämre tryck.

Jag har googlat en del och ofta kommer igensatta filter upp, men det tror jag inte eftersom trycket är helt okej i början. Jag börjar misstänka att varmvattenberedaren är boven, antingen för att den bara kör på 1kW eller att den helt enkelt börjar bli gammal (exempelvis att elpatronen är slut).

Jag ska undersöka spänningen...
 
Om många ska duscha i rad så hjälper knappast att öka till 3kW utan då är det en större beredare som gäller.

Att ladda varmvatten i en beredare är en långsam process och man måste upp i effekter på kanske 30 kW om det ska hålla jämn hastighet med en kontinuerlig förbrukning under lång tid.
 
Jo så är det ju såklart. Men vi är bara två som duschar dagligen. Barnen är så pass små att de badar ett par gånger i veckan (jo, jag vet att det suger varmvatten, men det kan vara andra dagar som de badar, som vi har dåligt tryck)
 
De har ett helt annat problem än ett elektriskt. Trycket på varmvattnet påverkas inte av beredarens effekt. Det måste finnas en strypning någonstans som inte släpper förbi varmvattnet med fullt tryck. Skräp och avlagringar i duschblandaren kanske? Hur är trycket i övriga huset när det sinar i duschen?
 
Står temperaturen högt kan kalk fällas ut i beredaren. Jag tömde min förra beredare på en hel hink kalkchips. Såg ut som cornflakes ungeffär. Där ströps utloppet i beredaren så det rann dåligt. Som ny efter rengörning. Byttes ut av andra praktiska själ. Har själv kört både 1kw och 3kw och i det senare fallet kan man spola i badkaret tills det kommer kallvatten och efter bad duscha varmt igen. Ca 30min.
 
Bjober skrev:
Har själv kört både 1kw och 3kw och i det senare fallet kan man spola i badkaret tills det kommer kallvatten och efter bad duscha varmt igen. Ca 30min.
Då har du en mindre varmvattenberedare än Exile82. Enligt dokumentet som Fahlis länkar till i inlägg #2 tar det fyra timmar att värma vattnet från 10º till 45º med 3 kW mot 11,5 timmar med 1 kW.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Avemo skrev:
De har ett helt annat problem än ett elektriskt. Trycket på varmvattnet påverkas inte av beredarens effekt. Det måste finnas en strypning någonstans som inte släpper förbi varmvattnet med fullt tryck. Skräp och avlagringar i duschblandaren kanske? Hur är trycket i övriga huset när det sinar i duschen?
Det är samma beteende i alla blandare. Duschhuvudet är rengjort!
 
Jag har lite undersökningar att göra. Tack för hjälpen
 
Har du inte ett kopplingschema på skylten (under de 2 svarta ledarna)? Ser så ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.