Hejsan!

jag köpte ett hus där finns en 2000år Nibe ER 56 CU-200.

Jag behöver göra underhall. Jag vet hur ska man tömma vattnet och att man behöver byta packningen (som jag har redan köpt i förväg) men jag vet inte riktigt vilka kritiska komponenter ska underhällas samt vilka ersättningskomponent ska man ha i förväg för att undvika stopp och hinder.
Sakrifieringsanod borde inte finnas eftersom det är koppar vvb, så det skulle finnas bara serpentin och termostat.
Någon som har aning vad ska man göra för underhåll?
tack i förväg
MVH
Marco
 
Är det av något spceillt skäl du vill göra underhåll? Dom brukar vara rätt underhållsfria normalt sett.
Oftast gör man det för att rensa kalk, och då räcker det med en packning som du redan har.
 
corre skrev:
Är det av något spceillt skäl du vill göra underhåll? Dom brukar vara rätt underhållsfria normalt sett.
Oftast gör man det för att rensa kalk, och då räcker det med en packning som du redan har.
Energiförbrukning verkar vara för högt (alla vitvaror renoverades nyligen) och jag tror att underhåll aldrig gjordes sedan man köpte vvb.
 
Jag skulle bara ha grävt ut kalket. Passa på att kolla elpatron som börjar närma sig att bytas. Varför tror du den tar extra mycket energi? Varmvattnet tar ganska mycket av energikostnaden. Den går väl att ställa på 1 kwh eller 3 kwh samt att du kan ställa in tempen. Den vägen kan du reglera energin beroende hur många ni är och använder varmvattnet. Min koppar Nibe höll i 36 år innan jag bytte den i samband med en renovering. Under tiden bytte jag bara 2 st elpatroner. Fick rådet att bara använda 1 kwh för att undvika att så mycket kalk bildades. För att spara energi stängde jag av den när vi var borta en vecka eller mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.