Vår bergvärmepump, NIBE F1245-6 CU, tillverkad 2011 är rostig på insidan. En Grundforspump (?) är väldigt 'svettig' och det verkar som att det kommer rost och rinner ner längs med den. Dessutom verkar en plåt på höger sida, längre in i maskinen också vara väldigt rostig. Detta är alltså längst ner i värmepumpen, även om jag förstår att ni proffs redan ser detta :)

Allt fungerar bra, just nu. Jag vill dock försäkra mig om att maximera förväntad livslängd på värmepumpen så min fråga är om jag borde vidta någon åtgärd, själv eller ta hjälp av proffs?

Tack på förhand för hjälp
Rostig insida och pump på en NIBE F1245-6 CU bergvärmepump, med synlig rost och fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan av en bergvärmepump med rost och kondens på en Grundfos-pump och rostig plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig del på en NIBE F1245-6 CU bergvärmepump, med framträdande roststrimmor och korrosion kring en pump från Grundfos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bergvärmepumpens insida med rost runt en Grundfospump och rostiga plåtdelar i maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en NIBE F1245-6 CU bergvärmepump som visar tekniska specifikationer och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Jag är verkligen inte proffs på värmepump men jag gissar att det där är kondens. Går det att ordna så den fuktiga luften ventileras bort på nåt vis?
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
...det är förvisso köldbärarpumpen det där, men givet hur det rinner från röranslutningen så tror jag mer på att dra åt lite till bara...
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Tomture61
Iom att den pumpar vätska från borrhålet som är mycket kallare än temp inne så blir det kondens på prylarna .
Kan man fråga sig hur tanken från Nibe / installatörer var där :thinking:
Finns formgjuten isolering till Grundfos pumpar .
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag är verkligen inte proffs på värmepump men jag gissar att det där är kondens. Går det att ordna så den fuktiga luften ventileras bort på nåt vis?
Värmepumpen har ett yttre skal som går hela dess höjd, sedan finns det ännu ett skal för detta utrymmet som rent teoretiskt skulle kunna tas bort. Dock är det öppen el i detta utrymmet varför det kanske skulle vara lite oansvarigt att ta bort det inre skyddsskalet som täcker detta utrymmet. Det känns som kondens. Tack för återkoppling.
 
MathiasS MathiasS skrev:
...det är förvisso köldbärarpumpen det där, men givet hur det rinner från röranslutningen så tror jag mer på att dra åt lite till bara...
Bara att försöka dra åt lite till? Jag ska i så fall ta det försiktigt; vill inte förstöra något och därmed överraska familjen med en kall och dyr jul :)

Tack för tipset.
 
Åsa Lund
Även om det är en tät front kan man väl fälla in ett galler av nåt slag? Helst ett upptill och ett nertill
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Börja med att torka av och titta sedan var det bildas kondens. Normalt är delarna som är kalla isolerade. Dra åt mer är som du säger inget man gör dagen innan jul, antagligen sitter det rätt hårt redan nu så man behöver hålla i rör etc. Men, att känna lite på muttern skadar ju inte....
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Även om det är en tät front kan man väl fälla in ett galler av nåt slag? Helst ett upptill och ett nertill
Tack för tipset! (y):D
 
MathiasS MathiasS skrev:
Börja med att torka av och titta sedan var det bildas kondens. Normalt är delarna som är kalla isolerade. Dra åt mer är som du säger inget man gör dagen innan jul, antagligen sitter det rätt hårt redan nu så man behöver hålla i rör etc. Men, att känna lite på muttern skadar ju inte....
Tack för tipset! (y):D
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Även om det är en tät front kan man väl fälla in ett galler av nåt slag? Helst ett upptill och ett nertill
Då får du mer oljud från pumpen, modulen är tät för att det ska vara tyst.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Du kan prova dra dom stora muttrarna ovanför och nedanför pumpen lite lätt, de sitter oftast inte så hårt.
Det är fullt normalt att det blir sådär, eftersom det är kondensutfällningar. Vill man slippa det, är det bara att isolera alla delar på kb sidan
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.