Hej vi håller på att renovera fasaden. Snickaren har kommit åt utegivaren till bergvärmen (den som skickar signal om tempersturen utomhus) Nu kan vi tyvärr inte hitta den. Han ska beställa en ny, men den kommer inte på flera dagar.
Detta har resulterat i att det har blivit väldigt kallt inne. Det spelar ingen roll om vi skruvar upp elementen för de blir inte varma ändå.
På bilderna nedan kan ni se vad för meddelanden bergvärmepumpen skickar. Den stod på 20grader. Jag gjorde som instruktionerna på felmeddelandet sa och höjde från 20 till 25. Dock utan några resultat i att huset blev varmare.

Vad beryder det att den står på 25grader nu? Är det den önskade temperaturen vi önskar inomhus?

Hur fixar vi den tillfälligt tills det att nya givaren är på plats.

En frusen medlem :)
 
  • Bergvärmepumpens display med felmeddelande om givarfel och instruktioner för åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Menyn på en bergvärmepumps display med inställningar för kurva och temperaturjusteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på bergvärmepump med felmeddelande om att kontakten med utetemperaturgivaren saknas och instruktioner för åtgärd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni golvvärme eller radiatorer? Sätt min framledning tillfälligt till 30 vid golvvärme eller 45 vid radiatorer. Detta lite beroende på hur kallt ni har utomhus.
Min framledning är lägsta tillåtna temperatur på vattnet ut till värmesystemet
 
L lordi skrev:
Har ni golvvärme eller radiatorer? Sätt min framledning tillfälligt till 30 vid golvvärme eller 45 vid radiatorer. Detta lite beroende på hur kallt ni har utomhus.
Min framledning är lägsta tillåtna temperatur på vattnet ut till värmesystemet
Vi har vanliga vattenelement .
Okej, så du menar att jag ska höja min framlednkngstemperatur från 25 till 40-45?
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi har vanliga vattenelement .
Okej, så du menar att jag ska höja min framlednkngstemperatur från 25 till 40-45?
Ja det verkar vara vad hjälptexten säger, höja min framledning till vad den bör vara beroende på utetemperaturen.
 
Logad Logad skrev:
Ja det verkar vara vad hjälptexten säger, höja min framledning till vad den bör vara beroende på utetemperaturen.
Hur vet man vad den bör vara? Är det 45g som är det som gäller?
tack
 
Du har inte en innegivare som du kan sno givaren ifrån eller om den inte är uppsatt att den ligger i nån hörna lämnad efter dom satte in vp'n. Eller att det finns någon rörfirma som sätter in nibepumpar i närheten, dom borde ju ha någon givare att sälja...
 
Det går även att ta givaren från KB-in eller -ut tills vidare. Dom använde inte i själva regleringen, så man klarar sig utan nåra dagar.
 
useless useless skrev:
Det går även att ta givaren från KB-in eller -ut tills vidare. Dom använde inte i själva regleringen, så man klarar sig utan nåra dagar.
Nej tyvärr, har ingen annan givare :(
Men jag kommer att höja den från 25 till 45.
Kommer detta betyda extra elkostnader för min del?
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Nej tyvärr, har ingen annan givare
Vart har du gjort av KB-givarna då?
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hur vet man vad den bör vara? Är det 45g som är det som gäller?
tack
Vad för temperatur som behövs beror på många parametrar men ett utgångsvärde är 40 grader vid 0 grader ute för ett hus med radiatorer. Mitt hus vill ha 44 grader vid noll för att hålla 21,5 grader inne.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi har vanliga vattenelement .
Okej, så du menar att jag ska höja min framlednkngstemperatur från 25 till 40-45?
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hur vet man vad den bör vara? Är det 45g som är det som gäller?
tack
Vad temperaturen ska vara beror på hur kallt du har utomhus och hur ditt värmesystem är dimensionerat, samt hur välisolerat huset är.
45 grader tog jag bara ur luften. Vid den temperaturen bör du få åtminstone lagom temperatur tills du får den nya utgivaren monterad.
Blir det för varmt med 45 så sänk till 40, eller för kallt så höj till 50
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vad temperaturen ska vara beror på hur kallt du har utomhus och hur ditt värmesystem är dimensionerat, samt hur välisolerat huset är.
45 grader tog jag bara ur luften. Vid den temperaturen bör du få åtminstone lagom temperatur tills du får den nya utgivaren monterad.
Blir det för varmt med 45 så sänk till 40, eller för kallt så höj till 50
Kommer detta att innebära högre elkostnader för mig? Elen är ju inte jättebillig just nu,
 
useless useless skrev:
Vart har du gjort av KB-givarna då?
Den har snickaren slarvat bort i samband med fasadrenovering
 
G
Jag har några liggande, söderort fjållträsk om det kan vara av intresse.
 
Nu har du rört ihop det.. utegivare har du på fasad ute, precis som namnet låter. Innegivare finns inne på någon innervägg om den är monterad. Kb givare finns inne i vp som mäter temperaturen på ledningarna som kommer från borrhålet. Det är dom useless pratar om att man kan låna och ha dom som utegivare tills en ny kommer om inte du har en innegivare som är lite enklare att låna....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.