Hej forumet! Kan någon ha en åsikt om att det ska uppstå lågtryckslarm på en 3 år ny/gammal bergvärmepump? Fick det idag och pumpen hade slagit av. När jag kontrollerade lite så öppnade jag frigolitlådan med ett filter. Då såg det ut som på bilden. Åsikter om det? Mvh /Carl-Magnus
 
  • Bergvärmepumps komponent med synlig korrosion och smuts, omgiven av isolerande frigolit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dålig fart på brain eller inget flöde. orsak , har du slangar från VP till rör, ålder på dessa, skit i filtret. sitter för brainpumpen , kanske under svart isolering, brainpen sagt upp sig. Inte säker på det är filtret, brukar se ut så här, finns två sorter
 
  • Mässingsfärgad T-koppling för rörsystem, möjlig del i värmepumpsinstallation
  • Mässingskula ventil med blått handtag, använd för att reglera flöde i VVS-installationer.
J jonaserik skrev:
Dålig fart på brain eller inget flöde. orsak , har du slangar från VP till rör, ålder på dessa, skit i filtret. sitter för brainpumpen , kanske under svart isolering, brainpen sagt upp sig. Inte säker på det är filtret, brukar se ut så här, finns två sorter
Hela installationen är bara 3 år. Är det normalt att det är blött och rostigt som på bild?
 
Normalt med kondens på den delen och rost , dåligt med isolering ( armaflex svart ) den isolering du håller i är inte diff tät och kommer det luft in , den kan vara men ska vara armflex utanför för att få det lufttät. tabort lite mer isolering där och lite mer foto hur det ser ut och det syns vad som är bakom.
Sen dax för kudden nu , tittar lite i morgon
 
vad för temperatur på kbin/kbut vid gång på maskinen. Vilken typ av kärl har du på brinesidan, tryckkärl eller vita plastkrukan som går att fylla på ?
 
Pröva att öka hastigheten på cirkulationspumpen till elementen i huset. Det ska finnas en ratt på den pumpen som går att ställa i 3 olika hastigheter.
 
DonPablo R134a skrev:
vad för temperatur på kbin/kbut vid gång på maskinen. Vilken typ av kärl har du på brinesidan, tryckkärl eller vita plastkrukan som går att fylla på ?
Vita plastkrukan. Skulle säga att den är fylld till lite mer än hälften.
Igår (när pumpen stid stull): kbin 3,4 kbut 8,8 utetemp 2,3
Idag (köldbärarpump 75 %): kbin -0,2 kbut -1,9 utetemp 4,1
 
K Nils Andersson1 skrev:
Pröva att öka hastigheten på cirkulationspumpen till elementen i huset. Det ska finnas en ratt på den pumpen som går att ställa i 3 olika hastigheter.
Har ingen pump dedikerad till elementen. Har gv på nvån och elementen (1-rörs) på övån.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Pröva att öka hastigheten på cirkulationspumpen till elementen i huset. Det ska finnas en ratt på den pumpen som går att ställa i 3 olika hastigheter.
.... å det gör vad för ett lågtryckslarm att öka cirkpumpen på elemeneten.....?
 
V Vector skrev:
.... å det gör vad för ett lågtryckslarm att öka cirkpumpen på elemeneten.....?
Du ska inte fundera så mycket på varför det funkar. Jag hade samma problem och det löste sig på det sättet. Så prova.
 
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Har ingen pump dedikerad till elementen. Har gv på nvån och elementen (1-rörs) på övån.
Jo, du bör ha en pump. Det mest troliga är att den finns inne i värmepumpen. Du får öppna en plåt helt enkelt och hitta den. Samt skruva på ratten.
 
Finns i princip bara ett par saker som ger larmet LP. Ingen ordentlig cirk på KB , exspansionventilen bråkar, eller gasbrist
 
K Nils Andersson1 skrev:
Jo, du bör ha en pump. Det mest troliga är att den finns inne i värmepumpen. Du får öppna en plåt helt enkelt och hitta den. Samt skruva på ratten.
Absolut. Inne i vörmepumpen lär det finns en pump. Men för att komma åt den behövs hela frontstycket på pumpen monteras bort. Känns inte som det är något du gör själv. Det är alltså inte som på en luft/vatten för du kommer åt med en lucka. Men varför ska jag pilla på den om det är larm på köldsidan? Borde inte den gå att reglera i menyerna?
 
Ser ju ut att rinna utmed kopplingen. Inte bara kondens. Ska det var mörkt i botten på brinen? Jag tänkte rengöra filtret. --> stänga av hela pumpen --> vrida/stänga på ventilen som sitter på filtret --> ta ur och rengöra. Rätt? Räcker det att stänga den mittersta ventilen?
 
  • Expansionskärl med kopparledningar och synlig fukt, möjlig läcka vid anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med läckage vid koppling och ventiler på ett filter i en pumpkonfiguration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med läckage vid koppling och ventil, behov av rengöring och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Absolut. Inne i vörmepumpen lär det finns en pump. Men för att komma åt den behövs hela frontstycket på pumpen monteras bort. Känns inte som det är något du gör själv. Det är alltså inte som på en luft/vatten för du kommer åt med en lucka. Men varför ska jag pilla på den om det är larm på köldsidan? Borde inte den gå att reglera i menyerna?
Som jag skrev, jag gjorde så och det löste mitt problem där. Så det är värt att testa. Nej, jag tror inte att du kan ändra hastighet på den från menyerna. Dessa pumpar är inte konstruerade för att kunna styras på det sättet. Allt är ju ditt val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.