Jag har en Nibe 750 från 2012 som har börjat ge ett ljud som gör mig vansinnig. Det låter som tinnitus / som att man drar ett blött finger på ett vinglas. Det följer inte kompressorhastigheten och inte fläkthastigheten, låter i ovankant på maskinen och änvärre utomhus. Ljudet kommer och går.

Kompressorfötterna är bytta och känner inga vibrationer i maskinen.

Är det någon som känner igen felbeskrivningen?
 
kan vara fläktlagrena, efter nästan 10 år av konstant drift börjar de nog ge sig. ta lös fläkt och snurra på den, när maskin är avstängd så hör du om det låter illa.
Är man något händig, byter man lager själv, annars beställer man en ny för några tusen spänn.
Annars kan det vara en läcka på ventilation som gör att det tjuter, men mitt tips är fläktens lager.
 
N n0zen skrev:
Jag har en Nibe 750 från 2012 som har börjat ge ett ljud som gör mig vansinnig. Det låter som tinnitus / som att man drar ett blött finger på ett vinglas. Det följer inte kompressorhastigheten och inte fläkthastigheten, låter i ovankant på maskinen och änvärre utomhus. Ljudet kommer och går.

Kompressorfötterna är bytta och känner inga vibrationer i maskinen.

Är det någon som känner igen felbeskrivningen?
Ja. Samma här. Det piper och svårt att lokalisera ljudet. Hörs i köket men inte vid maskinen. Men försvinner när pumpen stängs av. Frekvensen är ca 400hz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.