Hej!

Tycker att min Nibe 640p värmer för mycket och i onödan...

Beräknad framledningstemperatur: 10
Framledningstemperatur: 32
Avluftstemperatur: 29

Ca 25 grader inomhus.

Huset har vattenburen golvvärme och slingorna känns relativt varma trots att det inte finns något värmebehov.

Vad kan vara fel? Om något?
 
Du har väl ställt den i driftläge sommar så att cirkulationspumpen är avstängd? Annars är det verkligen dags att göra det.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du har väl ställt den i driftläge sommar så att cirkulationspumpen är avstängd? Annars är det verkligen dags att göra det.
Nej, det har jag aldrig gjort tidigare. Hur gör man det?
 
J Josth skrev:
Du har väl ställt den i driftläge sommar så att cirkulationspumpen är avstängd? Annars är det verkligen dags att göra det.
Okej, tror jag hittade det. Driftläge 3 dvs elpatron av och cirkulationspump av.

Kan du förklara varför jag ska göra detta och om jag borde göra detta varje sommar? Gärna som om jag vore i 8-årsåldern... :)
 

Bästa svaret

D da20 skrev:
Okej, tror jag hittade det. Driftläge 3 dvs elpatron av och cirkulationspump av.

Kan du förklara varför jag ska göra detta och om jag borde göra detta varje sommar? Gärna som om jag vore i 8-årsåldern... :)
Det är väl standard för de flesta att stänga av värmen i huset under den varma delen av sommaren. På nyare modeller sker det dock automatiskt när utetemperaturen går över ett inställt värde. Kompressorn ensam räcker normalt för att fixa allt varmvatten.
 
J Josth skrev:
Det är väl standard för de flesta att stänga av värmen i huset under den varma delen av sommaren. På nyare modeller sker det dock automatiskt när utetemperaturen går över ett inställt värde. Kompressorn ensam räcker normalt för att fixa allt varmvatten.
Jag trodde i min enfald att det skedde automatiskt men det förklarar ju varför det varit lite väl varmt inne... :D

Stort tack för din snabba hjälp!
 
Du har rätt att det ska gå att få automatiskt på 640P. Se inställningen på kanal 09!
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Du har rätt att det ska gå att få automatiskt på 640P. Se inställningen på kanal 09!
Står på 25 men det är väl bara temperatur för blockering av elpatronen?
 
Precis, det är för el-patronen och jag rör ihop det med värmen eftersom de funktionerna alltid brukar "hänga ihop" på andra nya modeller. Hade varit snyggt om kanal 10 var "Blockering av värme" men det är ju framledningstemperaturen.
 
J Josth skrev:
Precis, det är för el-patronen och jag rör ihop det med värmen eftersom de funktionerna alltid brukar "hänga ihop" på andra nya modeller.
Ok! Så lösningen är då att manuellt stänga av cirkulationspumpen på sommarhalvåret...
 
Precis, från mitten slutet av maj och till frostnätterna börja komma i september kan man ofta ha värmepannan avstängd. Räcker med värmen från hushållsapparater och TV/datorrpylar plus de personer som vistas i huset.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.