Min Nibe fighter 410p beter sig väldigt konstigt.
Den ökar temperaturen på sig själv upp till 65 grader och sedan stänger av sig själv helt.
Efter den har svalnat och gått ner i temperatur så startar den igen. Den har gjort så ett par gånger nu.
Någon som har nå tips på vad det kan vara för fel?
 
R
Kolla in om El-mätaren har racerfart vid tempökningen , då kanske El-patronen går , VP vill producera VV
Se vidare på inställda värden och indikeringslampor , datan kan ha fått hicka av någon anledning
Har du manualen ?
 
R rävlyan skrev:
Kolla in om El-mätaren har racerfart vid tempökningen , då kanske El-patronen går , VP vill producera VV
Se vidare på inställda värden och indikeringslampor , datan kan ha fått hicka av någon anledning
Har du manualen ?
Ja det är ju garanterat elpatronen som göt värmeökningen efter som den ökar så pass fort också, men frågan är varför?
Ja jag har manualen men blir inge klokare av den.
 
R
Inga felkoder i displyen då , med säkerhet någon inställning som bråkar
Läs på sidan 5 , särskilt under E och andra sidor tex felsökning där står det hur indikeringarna ska vara samt hur VV ska produceras
Börja med det enklaste
 
R rävlyan skrev:
Inga felkoder i displyen då , med säkerhet någon inställning som bråkar
Läs på sidan 5 , särskilt under E och andra sidor tex felsökning där står det hur indikeringarna ska vara samt hur VV ska produceras
Börja med det enklaste
R rävlyan skrev:
Inga felkoder i displyen då , med säkerhet någon inställning som bråkar
Läs på sidan 5 , särskilt under E och andra sidor tex felsökning där står det hur indikeringarna ska vara samt hur VV ska produceras
Börja med det enklaste
Inga felkoder alls på displayen, och den enda inställningen som går att göra det är ju extra varmvatten och inget sånt är påslaget.
Och nu gör pannan så flera gånger om :confused:
 
Låter som felkod "kort drifttid", googla det. Returvattnet är för hett.
 
R
Tänkte bara på extra VV samt att om man tryckte en gång till så gör den VV med jämna mellanrum . och ytterligare en gång kopplades det bort . inga indikeringar på VV i displayen då , prova med att ställa in för extra VV och tryck en gång till , se om VV -dioden tänds och tryck en gång till för stopp
När den blivit varm som du säger och stannar , kommer den igång själv då och startar upp och blir varm igen
Se på sidan 18 hur du frånkopplar elpatronen
 
R robertsund skrev:
Min Nibe fighter 410p beter sig väldigt konstigt.
Den ökar temperaturen på sig själv upp till 65 grader och sedan stänger av sig själv helt.
Efter den har svalnat och gått ner i temperatur så startar den igen. Den har gjort så ett par gånger nu.
Någon som har nå tips på vad det kan vara för fel?
När den stänger av sig, slocknar displayen helt också?
 
L lordi skrev:
När den stänger av sig, slocknar displayen helt också?
Japp allt slocknar som att den bryter strömmen helt.
 
T Tvapac skrev:
Låter som felkod "kort drifttid", googla det. Returvattnet är för hett.
Okej ska googla på det
 
R rävlyan skrev:
Tänkte bara på extra VV samt att om man tryckte en gång till så gör den VV med jämna mellanrum . och ytterligare en gång kopplades det bort . inga indikeringar på VV i displayen då , prova med att ställa in för extra VV och tryck en gång till , se om VV -dioden tänds och tryck en gång till för stopp
När den blivit varm som du säger och stannar , kommer den igång själv då och startar upp och blir varm igen
Se på sidan 18 hur du frånkopplar elpatronen
Själva extra varmvatten lampan o knappen ser ut att fungera bra. Jag vet hur jag frånkopplar elpatronen men det måste va nå annat som är fel. För han värkar känna graderna som den ska .
 
R robertsund skrev:
Japp allt slocknar som att den bryter strömmen helt.
Det kan vara några olika orsaker till det, men om den verkligen rusar i temperatur och det inte är ett givarfel, så skulle jag kolla så inte någon kontaktor till elpatronen har klistrat. Då ligger den på hela tiden och om tempen går upp över 65 grader så stänger den av sig som en säkerhetsfunktion
 
R
2 på tråden :)
Det verkar som att den inte får signal som ska stänga av , när VV är klart ska den stoppa
det sitter 2 st kontaktorer bakom plåten någon av dom kan ha bränt fast i tilläge eller så har spolen svält
och håller kvar kontaktorankaret
Om du stänger av med strömbrytaren och sätter på , blir det något smällande ljud i den då ., är det tyst
när den börjar om kan man misstänka en kontaktor som sitter fast i läge till
I mitten på kontaktorn är det en ( troligtvis ) en svart eller blå sak , den ska vara ute , stäng av VP och se om den är inne , ska hoppa ut när du stänger av , att dom fungerar kan kollas med att trycka på den med en mejlsel , den ska då komma ut ,är fjäderbelastad , gör den inte det så är det en ny kontaktor som
behövs
se skiss gul pil
 
  • Svart kontaktor med gul pil som pekar på en blå komponent som ska vara ute för att fungera korrekt.
Skulle också kunna vara att felet ligger i reläkortet, så det inte släpper manöverspänningen till kontaktorn, men jag skulle kolla kontaktorerna först.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
L lordi skrev:
Skulle också kunna vara att felet ligger i reläkortet, så det inte släpper manöverspänningen till kontaktorn, men jag skulle kolla kontaktorerna först.
Ja dom brukar det bli som ett brännmärke på om dom gett sig , det är relä 2 och 3 från vänster på kortet som styr kontaktorerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.