Hej,
Hade en firma här för ett par månadet sedan som konstaterade att kompressorfötterna behövde bytas ut. Han kopplade ut kompressorn (elen bakom frontpanelen) tills nya fötter skulle komma. Då det drig ut på tiden med byte så ordnade jag tillsist fötterna själv.

Pratade med servicekillen efterråt och han kom förbi för att koppla in kompressorn igen då han sa att det var noga att koppla in tåtarna rätt då kompressorn annars kunde ta skada. Han berättade att han hörde om han hade kopplat in kompressorn rätt eller inte.

När jag kom hem från jobbet (han var här på dagen) så tyckte jag att det var ett konstigt missljud. Servicekillen sa att kompressorn kunde låts anorlunda efter att den blivit inkopplad/utbytt igen. Kom hem igårkvälk efter en minisemester och kompressorn skriker som sjutton, man hör ett hackande och vibrerande ljud. Svårbeskrivligt men det är nästan som ett gnällande/gnisslande metall ljud. Satte pannan i felläget direkt.

Det är ett helt annat ljud än före bytet av kompressorfötterna. Någon som vet hir kompressorn beter sig om tåtarna kopplas in och man vänder på faserna?

Några andra ideer?
 
Den har en 1-faskompressor, så det går inte att vända på faserna.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Det är en enfas kompressor med hjälplindning och driftkondensator. Kontrollera att det tre ledningarna till kompressorn är rätt anslutna enligt markeringarna/färgerna i elschemat i manualen sid 27: http://www.nibe.se/nibedocuments/10438/511380-5.pdf
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.