Hej!
Har sett en uppsjö med gamla trådar i ämnet, men tänker att det kanske är någon som har svaret nu.
Jag har en Nibe 360p med tillkopplad FJM 200. Fjärrvärmen har utnyttjats minimalt under de 12åren jag bott i huset, får räkning på typ 100:-/månad.

Nu när elpriset dragit iväg, skulle jag vilja köra med fjärrvärmen som första val istället för värmepumpen.
Hur ställer jag in det på lättast sätt?
Måste elpatronen vara inkopplad?
Dock behöver ju fläkt osv gå så FTX systemet är igång.
Finns det någon vänlig själ som kan förklara hur man gör.
Instruktionsböckerna är ju gjorda för värmepumpsproffesorer….. (Alternativt är jag trög)
 
Normalt brukar det inte löna sig att ha fjärrvärmetillsats då fasta årsavgiften för fjärrvärme äter upp besparingen. Men nu är det ju andra tider och när el-priset är mer än tre gånger så högt som fjärrvärmepriset så skulle man vilja ha enbart fjärrvärme. Känner inte till något enkelt sätt för att få det tyvärr. Man skulle kunna koppla ur sladden till kompressorn i el-panelen vid reläkortet (man skriver då ner ledarnas färger på plåten med spritpenna först). Om 360P är installerad utan el-patron alls enligt standard så kommer 360P att förbli så kall att fjärrvärmen alltid används istället. Problemet är att man får en kall varmvattentank i 360P där t.ex. legionella kan växa fritt och det är alltså inte alls bra. Man behöver koppla om rören för varmvattnet så det bara går via FJVM 200.
 
  • Gilla
Freddan_77
  • Laddar…
J Josth skrev:
Normalt brukar det inte löna sig att ha fjärrvärmetillsats då fasta årsavgiften för fjärrvärme äter upp besparingen. Men nu är det ju andra tider och när el-priset är mer än tre gånger så högt som fjärrvärmepriset så skulle man vilja ha enbart fjärrvärme. Känner inte till något enkelt sätt för att få det tyvärr. Man skulle kunna koppla ur sladden till kompressorn i el-panelen vid reläkortet (man skriver då ner ledarnas färger på plåten med spritpenna först). Om 360P är installerad utan el-patron alls enligt standard så kommer 360P att förbli så kall att fjärrvärmen alltid används istället. Problemet är att man får en kall varmvattentank i 360P där t.ex. legionella kan växa fritt och det är alltså inte alls bra. Man behöver koppla om rören för varmvattnet så det bara går via FJVM 200.
ok tack för svar. Anledningen var att Fjärrvärme var bindande vid husköpet. Att välja bort pannan i mitt LB hus gav bara typ 10000:- i avdrag.
Då var elen billig, så pannan kopplades in med fjärrvärmen som tillsats.

Så vill jag göra det rätt, är det rörmokare som drar om rören med andra ord. Jag vill ju ha pannan i funktion ändå. Men blir inte varmvattentanken kall oavsett?
Pannans el är inkopplad på 6Kw skulle jag tro.
 
Ja precis, i vissa områden har t.ex. kommunerna genom åren haft krav på anslutning till fjärrvärmen. Men numera med de nya frånluftsvärmepumparna anses det olönsamt att kombinera med fjärrvärme. Man ser att tiderna ändras och vi får hoppas att fjärrvärmepriset håller sig stabilt nu trots allt.

Det behövs åtminstone en manuell avstängningsventil extra som garanterar att inget varmvatten tas via 360P om man stänger av den. Elpatronen bör kopplas bort helt enligt standardalternativet i manualen för att spara på el och istället utnyttja fjärrvärmen som tillsats. Har man varken kompressor eller el-patron igång i 360P blir tanken kall och då kommer uppvärmningen från FJVM istället.
 
J Josth skrev:
Ja precis, i vissa områden har t.ex. kommunerna genom åren haft krav på anslutning till fjärrvärmen. Men numera med de nya frånluftsvärmepumparna anses det olönsamt att kombinera med fjärrvärme. Man ser att tiderna ändras och vi får hoppas att fjärrvärmepriset håller sig stabilt nu trots allt.
J Josth skrev:
Det behövs åtminstone en manuell avstängningsventil extra som garanterar att inget varmvatten tas via 360P om man stänger av den. Elpatronen bör kopplas bort helt enligt standardalternativet i manualen för att spara på el och istället utnyttja fjärrvärmen som tillsats. Har man varken kompressor eller el-patron igång i 360P blir tanken kall och då kommer uppvärmningen från FJVM istället.
Det behövs åtminstone en manuell avstängningsventil extra som garanterar att inget varmvatten tas via 360P om man stänger av den. Elpatronen bör kopplas bort helt enligt standardalternativet i manualen för att spara på el och istället utnyttja fjärrvärmen som tillsats. Har man varken kompressor eller el-patron igång i 360P blir tanken kall och då kommer uppvärmningen från FJVM istället.
J Josth skrev:
Ja precis, i vissa områden har t.ex. kommunerna genom åren haft krav på anslutning till fjärrvärmen. Men numera med de nya frånluftsvärmepumparna anses det olönsamt att kombinera med fjärrvärme. Man ser att tiderna ändras och vi får hoppas att fjärrvärmepriset håller sig stabilt nu trots allt.




Det behövs åtminstone en manuell avstängningsventil extra som garanterar att inget varmvatten tas via 360P om man stänger av den. Elpatronen bör kopplas bort helt enligt standardalternativet i manualen för att spara på el och istället utnyttja fjärrvärmen som tillsats. Har man varken kompressor eller el-patron igång i 360P blir tanken kall och då kommer uppvärmningen från FJVM istället.
Tack, då ska jag ringa firman som installerade den. Det borde ju praktiskt sett kunna gå att sätta dit ventiler, ifall man skulle vilja byta tillbaka. Dock vill jag ju ha mitt FTX system samt pannan igång, fast bortkopplad elpatron.
 
Är lite osäker på blandningsventilen i FJVM. Där skulle det vara bra med en ventil som säkert stänger av varmvatten från 360P om tanken är kall. Som standard ska el-patronen vara bortkopplad och värmen enbart komma från kompressorn i 360P och den växlar över till FJVM så länge 360P är kall. Det är FX, inte FTX. Så länge 360P är på så går ventilationsfläkten. Undrar om din FJVM är felkopplad om du bara haft fjärrvärmeräkningar på typ 100 kr/mån?!? På vintern borde det vara minst en 1000-lapp eller så per månad.
 
J Josth skrev:
Är lite osäker på blandningsventilen. Där skulle det vara bra med en ventil som säkert stänger av varmvatten från 360P om tanken är kall. Som standard ska el-patronen vara bortkopplad och värmen enbart komma från kompressorn i 360P och den växlar över till FJVM så länge 360P är kall. Det är FX, inte FTX. Så länge 360P är på så går ventilationsfläkten. Undrar om din FJVM är felkopplad om du bara haft fjärrvärmeräkningar på typ 100 kr/mån?!? På vintern borde det vara en 1000-lapp eller så per månad.
Kollade nu och det är näst intill ingen förbrukning alls, även på vintern. Jag har haft tanken på felkoppling förut. Den borde ju kicka in vid typ +5 grader eller så.
Jag gör av med runt 14000-15000 Kwh el om året.
Kanske ska ta hit någon som kollar upp inkopplingen då.
 
Ja en årsförbrukning på 14-15000 kWh el är normalt för enbart el-ansluten 360P. Med FJVM 200 borde årsförbrukningen vara typ 10000 kWh el och runt 5000 kWh fjärrvärme. Definitivt bör du gå igenom installationen med någon expert och se vad som är fel.
 
  • Gilla
Freddan_77
  • Laddar…
J Josth skrev:
Är lite osäker på blandningsventilen i FJVM. Där skulle det vara bra med en ventil som säkert stänger av varmvatten från 360P om tanken är kall. Som standard ska el-patronen vara bortkopplad och värmen enbart komma från kompressorn i 360P och den växlar över till FJVM så länge 360P är kall. Det är FX, inte FTX. Så länge 360P är på så går ventilationsfläkten. Undrar om din FJVM är felkopplad om du bara haft fjärrvärmeräkningar på typ 100 kr/mån?!? På vintern borde det vara minst en 1000-lapp eller så per månad.
Fick facit idag. Som du misstänker var inte fjvm inkopplad på rätt sätt. Nu är elpatronen urkopplad samt fjärrvärmen rätt.
av någon obegriplig anledning hade installatören inte kopplat ihop min värmepump elmässigt med fjärrvärmefördelaren.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.