Hej!

Jag har ett nybyggt hus som vi bor i sedan i januari. Vattenburen golvvärme på båda våningarna, trä på ovanvåningen samt ingjuten i plattan på bottenvåningen. Första tiden med vår Nibe 360P Fighter frånluftsvärmepump var gryymt varm! Efter lite frågor på detta forum fick jag tipset att kolla att installatören ställt om pumpen till "vanlig drift" vilket inte hade skett. Det löste problemen då.

Nu har hösten kommit och en vacker (fast kall) dag så poppade den över i vinterläge. Det blev runt 30 grader i huset! Jag har läst och fipplat, läst och fipplat utan något vidare resultat. I förrgår återställde jag pumpen till fabriksinställningarna och sedan ställde jag max framledningstemperatur till 27 grader, kurvlutningen till 3, förskjutning värmekurva till -6. Jag har även satt stopp elpatron till 6 grader (vilket väl innebär att den INTE ska gå på om det är över 6 grader ute).

Ingen av dessa inställningar verkar funka! Om man kollar max framledningstemperatur mot den verkliga tempen så är det åt pipan (27 grader inställt värde och 52.2 grader verklig!!!). Idag var det över 35 grader inne när jag kom hem!

Jag bifogar här en sammanställningen över menyvärden och hoppas att någon med insikt genast ser vad som är galet!

Meny Namn Värde
1.0 Temp vv-givare 56.7
1.1 Temp kompr.givare 47.0
1.2 temp. Elpatrongivare 57.3
1.3 intervall per xvv 14
1.4 stopptemp xvv 60
2.0 framledningstemp 52.2 (16)
2.1 kurvlutning 3
2.2 förskjut.värmekurva -6
2.3 mintemp framledning 15
2.4 maxtemp framledning 27
2.5 kompensering yttre 0
2.6 returtemp 41.1
4.0 utomhustemp 16.8
4.1 utetemp medel 13.5
5.0 fårångningstemp 10.1
5.1 avluftstemp 10.9
5.2 frånluftstemp 31.7
5.3 stopptid avfrost 15 min
5.4 kompr.starter 1743
5.5 drifttid kompr. 3617 h
8.2.1 auto driftläge Ja
8.2.2 stopp circ.pump 17
8.2.3 stopp elpatron 6

Mvh
Micke Eklund, Enköping
 
Hej,
Jag tror du har problem men kärvande shuntventil.
Ta bort den nedre luckan och du ser ett ormbo av rör. Lång in till höger hittar du en stor ventil med spak (se manual driftstörningar strömställarläge)
Ställ om ställventilen till handsymbol. Dra shuntspaken fram och tillbaka tills den går lätt. Sedan kopplar du om ställskruven till A. Funkar det forfarande inte. Stäng av (till läge o)och sätt igång igen (läge 1). Funkar det fortfarande inte får du ringa efter röris.

En kärvande shutventil har den trevliga effekten att oavsett vad du ställer in för kurva så släpper den ut lika mycket varmvatten oavsett utetemperatur. Lycka till
 
  • Gilla
Mohaa
  • Laddar…
Kolla även att inte utegivaren glappar. Mät med ohm-meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.