Har en vedpanna NIBE 3300 som jag börjat få problem med.
Spontant känns det som ett givarfel. (eller är det fel hos Termovar laddpaket som krånglar?)
Pumptermostaten brukar jag ställa in på ca60-70 grader och överhettningstermostaten på ca 100 grader.

I början verkar allt OK!
Gröna lampan tänds, och när luckan stängs går rökgasfläkten ned i varvtal. (allt OK)
Men den "gröna lampan" upplever jag "flimrar" mer än tidigare.
(kan också vara att jag tidigare, inte tittat på den så noga)

Förbränningen fortsätter, men med denna inställning på pannan, verkar det som väldigt lite värme går ut till tankarna (750liter + 250liter varmvatten).

Pannan blir för varm och "stänger av".
Vrids pumptermostaten upp till 70-80grader kommer pannan igång igen, och visst blir tankarna varma - längst upp, men upplever att den effekt jag får från pannan är mindre än tidigare.

Har sett att det "fuktat" runt Laddpaketet, men tolkat detta till kondens (eldar bara för varmvatten under sommaren.)
Men kan detta vara ett tecken på problem?
Det "klickande" ljud som brukar höras från laddpaketet hörs inte lika ofta som tidigare. (vet inte varför - samt vad det är som "klickar")

Har luft i systemet. (Alla element på andra våningen blir inte helt varma)
Kan det påverka situationen?

Någon givare i pannan som ska rengöras? (aldrig utförts)
Hur kollas laddpaketet / laddomaten (Termovar)?
Någon idé vad som gått sönder / inte fungerar?
Hur felsöker man?
 
L
Har du en laddomat med pump ,kan termostaten bråka , är lika dom som sitter i bilar , termiska , öppnar vid temp , finns 70 75 80 C , den sitter innanför en stor sexkantsmutter , glöm inte stänga ventilerna till tankar och panna , annars blir du blöt och inget vatten i tankarna
Inga raddar varma bukar vara luft höj trycket och lufta
 
Tack!
Ska titta på den (har fokuserat på cirkulationspumpen eftersom den inte startade :))
Har kommit fram till att det inte kommer någon spänning från pannan. (satte en lampa parallellt med pumpen och den tändes aldrig (trots att jag hörde att termostaten slog till i pannan).
Så något är "konstigt" är det. Vet inte vad - just nu. Finns det någon säkring eller.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.