Hej!
Har "hängt" en hel del på detta forum och tagit del av mycket nyttigt som skrivits här.

Som första inlägg som nybliven användare får det bli min Nibe 310P som börjat strula.

Den är installerad 2006 och har gått som en klocka sedan dess. Det har inte varit några som helst problem med den tidigare.

Vi bor 4 pers i en tvåplansvilla på 120m2 en bit norr om Stockholm.

Det började för ca 1 månad sedan när jordfelsbrytaren i elskåpet slog ut, jag började leta som en galning i huset och konstaterade att avrinningen till tråget under kondensatorn hade satt igen, det hade då runnit ner lite vatten och det uppstod kortslutning.

Jag ordnade felet och ställde sedan ner panelen och såg till att allt blev torrt innan jag slog igång den igen.


Nu började det strula lite, jag kollade alla grader i listan och märkte att tempen på förångningen var galet hög, jag ringde till Nibe och de skickade en ny givare som jag installerade utan problem.

Allt gott och det fungerade som det skulle.

Tills nu.

Jag får inte upp värmen ordentligt i huset. På nedervåningen så blir radiatorerna varma, men inte tillräckligt, på ovanvåningen så blir de knappt ljumna, en radiator blir inte varm alls.

Om jag stryper alla termostater så blir även den sista radiatorn lätt ljummen.

Saker jag provat;

Avluftat, både pannan och radiatorer, det verkar vara som det ska.

Kontrollerat cirkulationspumpen, den snurrar.

Jag har kollat så det är ca 0,5 bar i "däcksventilen", och det kommer inget vatten där.

Just nu så står shunten i "handläge" och uppställd på max, då har radiatorerna på nedervåningen blivit hyfsat varma, och de på övervåningen något varmare än tidigare.
Det "rasslar" lite om cirkulationspumpen och den har nu blivit riktigt varm, tempen på framledningen är ca 45 grader, men man kan inte hålla handen på pumpen längre än ca 10 sekunder, då blir det för varmt.
Mina misstankar har därmed återgått till denna.


Kan även tillägga att sedan det började strula så går även trycket upp i pannan.
Tidigare låg den stadigt på mellan 0,5 och 0,9 bar. Under dagen i dag så har den rusat upp över 1,5. Detta ar även hänt tidigare.


Förslag på åtgärder eller misstänkta fel mottages tacksamt.

Nu vet jag att just 310P är lite av ett sorgebarn när det gäller Nibe pumpar.
 
Redigerat:
Måste vara något fel på cirkulationen om shunten står på max. Skoveln i cirkulationspumpen kanske inte snurrar med motoraxeln?
 
Hej.
Shunten stog på max för att jag prövade att sätta den i handläge och vred upp den till max.
Om den står i autoläge så beter den sig vad som för mig verkar normalt. Den tickar lite upp och lite ned.

Jag har alldeles nyss även provat att sätta cirkulationspumpen i läge 3, och då kan jag om jag lägger örat emot en radiator att det susar lite svagt. Så det verkar som att den får runt vattnet.
Fast återigen, det händer inte mycket i ena radiatorn på övervåningen.

Hur vet jag säkrast om det gått hål i vvb:n?
 
D09
Är ren amatör på sånt men

har du kollat luftfiltret?

Om elpatronen slår på vid behov? ( ifall den är avstängd )

Om kompressorn går?
Tror att i felsökert läge så går inte kompressorn om jag inte minns fel.

Kollat elförbrukningen om det är något som avviker ?

Mycket järn etc i vattnet?
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
Luftfilter är ok.
Elpatron är på och slår till ibland.
Kompressorn går, dock så tycker jag att den går lite mer än tidigare.
Elförbrukningen har den senaste månaden varit lite högre, men inget anmärkningsvärt.
Med barn i huset har både skotorkar och tumlare gått rätt varma den sista tiden.
 
D09
Kollat utomhustemperaturen så den stämmer?

Rätt värmekurva ?
 
Japp.
Har haft benkoll på alla temperaturer.
Och värmekurvan är rätt inställd.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Utgående temp resp retur på vattnet?
 
Just nu är framledningstempen 50 grader.
Men det beror på att jag ställt shunten i handläge och vridit upp den fullt.
Tidigare så var den på mer normala 37 grader.
Kan inte se någon temp på returen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
[länk]

Kollat säkringen på niben som blockerar elpatron etc ?
Hmmm, skulle den i så fall sitta bakom den nerfällbara panelen?

Det här måste jag kolla med en gång.
 
HEPP!

Nu hittade jag grejer.

Skruvade och fällde ner panelen, kollade runt lite, först såg jag den inte men när jag löft lite på kablarna som var i vägen så hittades detta;
Har det brunnit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Det där ser ju inte bra ut.
Det har ju uppenbarligen brunnit i den där.
Frågan är nu, var hittar jag en sådan?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
Det står ju RE 1 vid den så det borde väl vara den.
Har mailat Nibe, får se vad de säger.

Som det verkar måste man alltså byta hela kortet?
Tänkte det gick att bara byta den som brunnit.
 
Verkar inte vara något svårt jobb för någon som kan löda lite kretskort.borde personen göra tämligen lätt med ett winerbröd i ena handen.lycka till. Tycker min panna betersig rätt likt din.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.