Hej är i VP djungeln o rotar.
Har planer på att sätta in en nibe 1245 6kw jordvärme med 400m slang
kommer den att klara mitt behov vad tror ni?

Huset:

enplans 60kvm, inredd källare 60kvm
byggt 1937 dubbla tegel rader är ytterväggana.
isolering:S (sågspån över allt)
gamla fönster
källaren ny dränerad med 20cm isodrän
källar golv är uppgrävda och bytt till grus, 20cm cellplast, betong med vattenburen golvvärme.

pannan som jag har idag är en ctc med pellets brännare på 15kw
har även 2st bras kaminer en i källaren och en uppe.

pratade med nibe och han räknade ut att en 6kw skulle räcka?
men alla jag pratar med ser förvånade ut och tycker det låter litet.

Vad tror ni?

Tacksam för svar
 
Hur många kWh gör du av med för varmvatten och värme under ett normalår? Vad har du för framledningstemperatur till radiatorer när det är -20 grader ute?
 
jag tror brännaren gör 75C vatten
tror ag gör av med ca 6-7 pall pellets
 
Du behöver räkna om pelletsförbrukningen till kWh efter avdrag för förluster i pannan. Annars är det omöjligt att säga om en 6kW pump är tillräcklig eller inte.

Det är inte maxtemperaturen som pannan kan tillverka som är av intresse. Det är vilken temperatur du shuntar ut till radiatorerna vid -20 som avgör om ditt befintliga system lämpar sig för värmepump eller om du också behöver komplettera med fler eller större radiatorer.
 
Jag skule tro att det funkar skapligt med en 6kW (den ger 5kW) men det blir en hel del eltillskott på vintern!

Om huset inte är till läggs isolerat på källarväggen ovan mark, så läcker det enorma mängder energi där!
Då är det nog vettigt att gå upp ett steg.

Men det är lättare att gissa när du räknar ut hur många kWh huset behöver/ år
 
Skulle välja en 8 kw pump istället, merkostnaden är försumbar.
 
köpa en 8kw är ju inga problem men man vill ju inte ha massa start/stopp VPn skall ju vara under dimensionerad för att den skall få kämpa. Men tror ni inte man kan elda som en tok i braskainerna för att hålla el räkningen nere dom kallaste dagarna/månaderna
 
Dina radiatorer styr till väldigt stor del hur många start/stopp du får. så det är nått du ska kolla över.

en 8kw ger ju ca 7kW så det är ju inte jätte kraftigt, om du har ett halv dåligt isolerat hus.
 
  • Gilla
Flstrm
  • Laddar…
Om man schablon beräknar ditt effektbehov och räknar lite på det (med Nibes dim program) så är nog inte gubbarna på Nibe ute och cyklar, Du BÖR klara dig med en 6:a men det kommer att behövas en del eltillskott, men du ligger just på gränsen mellan en 6:a & en 8:a och precis som CarMan skriver så om isoleringen är lite dålig så är det inte dumt att köra på en 8:a.

Och sänker du startvärdet på kompressorn så får du bättre kvot mellan starter kontra gångtid även om kompressorn är lite överdimensionerad. Men om det är ett alternativ att elda i braskaminerna när det är som kallast så kan du hålla nere tillskottet lite. Enligt dimensionerar programmet Nibe använder bör du hamna på ca 2000kwh tillskott men nu ska detta tas med en stor nypa salt då schablon beräkningar är VÄLDIGT trubbiga verktyg :D
 
Om du hamnar på 2000kw i tillskott ska du helt klart välja en 8kw installera en knäpptank på 100-200 liter så får du ordning på start stop och slipper knäppningar i rören.
 
smurfen72 skrev:
Om du hamnar på 2000kw i tillskott ska du helt klart välja en 8kw installera en knäpptank på 100-200 liter så får du ordning på start stop och slipper knäppningar i rören.
Att komma ihåg, 2000kwh spets med 6:an var vad jag fick fram genom att VÄLDIGT grovt uppskatta hans effektbehov genom schablon beräkningar utifrån den yta han angav. Utan att ha sett huset är det väldigt svårt att ge ett mer korrekt svar. Så som sagt med en STOR NYPA SALT ;)
 
Trodde du räknade efter pelletsförbrukningen borde vara säkrare.
 
smurfen72 skrev:
Trodde du räknade efter pelletsförbrukningen borde vara säkrare.
Hahaha Den missade jag totalt :blushing:
 
Gissar på 500kwh spets per år och då gissar jag utan program.
 
Med pelletsförbrukningen i ryggen så :) , helt klart en 8:a
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.