Hej. tänkte jag skulle skriva en egen tråd för omväxlings skull. Det är nog över 5 år sedan sist.

Jag har en Nibe 1215-8,5 med inne givare, från 2004

I morse hände följande:
Vi vakna o det var varmt inne (kan ha varit varmt dagen innan oxå, för frun klaga på att duntäckena var så varma)
Kollade inomhus tempen från värmepumpens display, o den visade 13,5 grader varmt (börvärdet stod på 21 som det ska)

VB-fram 32 grader (börvärde 20 grader)
VV-temp 47 grader (vv-start 43)

Då tänkte jag att jag nog råkat ut för den "berömda" kärvande växelventill, så jag öppna kåpan för att titta på kontroll pinnen på ventilen samtidigt som jav via menyn körde ventilen faam o tillbacka för att motionera den. Mn det verkade funka hur bra som helst, jag kunde höra hur flödet stppades, så den läcker inte.

När jag monterade tillbacka frontkåpan så startade pumpen. jag han att se att VB-f steg snabbt, vilket igentligen inte är så konstigt, borde ju stigsa de 8 gradet jag har i delta-t.
Det stod alltså inte VV, som i varmvatten produktion! pumpen ville alltså inte göra varmvatten, udan den gjorde radiator värme.

Jag han även kolla tempraturen på inne givaren o den visade fortfarande 23,5 grader (& 21 innom parantesen) Så inte heller feleda informationen från denna.

Kollade igen på VB vörvärde o den var kvar på 20 grader. Mycket fundersam över vad som kan ha tvingat fram en start så glömde jag kolla vad gredmenuterna stod på.
Pumpen gick bara 3-4 minuter, sen stanna den, o då kollade jag gradminuterna, som då stod på 0

Nån som han en kvalifiserad gissning på vad som kan ha hänt?

Det jag gjorde var att stänga av på huvudströmbrytaren i 10 sek, sen slå på igen & allt har varit normalt sedan dess.

Men varför vart det så här?
 
Kan vara kosmisk strålning. (Nej, jag skojar inte.) :)

Det händer att information i minnesskretsar och annan elektronik ändrar sig när det bränner förbi en energirik partikel.
 
Kan det vara så?
Konstigt var det iallafall fall, o den fungerar fortfarande felfritt syftet omstarten.
 
Helt otroligt, min 1115 från 2005 gjorde nåt liknande i förrgår. Jag reagerade på att golvet var väldigt varmt trots 7-8 plusgrader ute. Framledningen var då 40grader och jag hann se att gradminuterna stod på -750, vilket är det mesta min räknar till. Önskad framledning var 25, rumstemp 22, rumsbör 21. Därefter bröt den på max tempdiff 15 grader, nollade gradmin och har sedan dess funkat som den ska.
 
låter nästan lite kusligt :)
 
Den kanske ville ha sällskap. Tänk på alla med vedpanna som tittar till sin anläggning ett par gånger per dag. Den stackars VP'n bara går och går... klart att den känner sig ensam...
 
Tyvärr känns det som att kusligheten släppt(rätt kul ändå med lite twilight zonefel).
Kusligheten kvarstår iofs på att vi råka ur för det samtidigt då att jag vet att du vet allt om din pump vilket jag anser göra om min pump. I mitt fall var det innegivare som krånglade, golvet blev varmt igen vilket gjorde att jag rusade ner i källaren och såg ett börvärde på 26 C, medan jag satt och kollade på displayen hoppade det mellan 26 och 30. Om det då är givaren eller mössen som bott i utrymmet där kabeln går låter jag väl vara osagt, men orsaken till min pumps rusningar är klarlagd, felaktiga signaler från innegivaren.
 
Jag var faktiskt på min inne givare med när felet var fremmi, o märkte att den var oerhört känslig när jag vred på den för att ändra tempraturen, den ska inte ändra tempraturen flera grader, bara för att man vrider nån m.m.
Så jag motionerade vredet & stälde åter ife in den på 21 grader (som den faktiskt även visade är jag kollade)
Sen Startade ju pumpen igen, o d kola jag just vädet från inne givaren, då det var den jag mistänkte. Men dn visade rätt värde o jag har inte rört den sedan dess! Startade om pumpen, sen har det funkat...

(men det kanske var inne givaren, bar det att jag inte lyckades se när felet var fremmi?)

men presis sm du sa så är sammanträffandet rätt märkligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.