Har en Nibe 1125 6kw -09. Flytande kondensering med växelventil.

Kopplad till 2 st acktankar 500l var där den ena har slinga för varmvattnet på 10 meter anpassad för vedpanna, varmvattnet räcker med andra ord inte till. Varmt den skvätten som ligger i slingan sedan ljummet-kallt. Det jag funderar på är vad som är bästa åtgärden för detta. Behövs nån acktank för radiatorerna? Sätta liten elförsedd varmvattenberedare efter slingan? Ta ut tankarna sätta extern varmvattenberedare, går en sån koppla till bergvärmen då eller är det enbart elpatron som gäller? Kan aldrig tänka mig att mer än 100L går åt isåfall. Har precis flyttat in och detta problem med varmvattnet har tydligen funnits sen bergvärmen installerades!
 
Har liknande system själv.
2st 500liters acctankar mot 9kw värmepump.
Den ena ligger i serie med elemnten för större volym den andra som vv-beredare.
Kallvattnet går först in i den som ligger i serie med elementen, där har jag en 15M förvärmningsslinga som är placerad i övre delen, sedan över till vv-beredaren där det är 15M vv-slinga, topplacerad.
detta räcker utan problem med en störttappning till normalt badkar 200liter.
Vill jag ha mer vv så finns det extra vv att ställa in på vp.
Tempen i volymförstoraren ligger kring 35-40 grader idag (+-0grader ute) i vv-beredaren 50-60 grader i toppen
Skulle tro att din vv-slinga inte är nog för att få tillräckligt med vv.
Borde oxå räcka med 1 acctank för vv, samt att givaren som sköter vv är placerad i botten av tanken.
Kan du avläsa hur varm din vv-beredaretank är under normaldrift ngn stans, botten samt toppen
 
Redigerat:
Okej, jag har ingen förvärmare och kallvattnet går direkt ner i vv-beredaren. Min volymförstorare ligger på samma temp som din men vv-beredaren ligger strax under 50 grader, enligt pumpen på 53 grader. Pumpens givare sitter i botten, sitter den andra där mätaren sitter är det lite längre upp än mitten på tanken. Dessutom finns ingen möjlighet ställe mkt högre på vp utan hp-larm. Slingan är ju för kort och som du skriver räcker inte varmvattnet till av den anledningen, antar jag iaf!
 
Om givaren är 53 grader och plcerad i botten av tanken borde det vara närmare 60 grader i toppen.
Antingen så visar din givare lite för mkt.
Finns inte så mkt mer att göra annars med din vv-beredare.
Skulle nog titta på en ny, ca 15k skulle jag tro med 2slingor eller vv-beredare och ev. solslinga om du är intresserad av det.
En ren el vv-beredare vore för mig uteslutet.
 
Ja den vvb som sitter idag är det nog bara att riva ut för att komma till botten med problemet, frågan är ju vad man ska ersätta den med? Kollade runt lite på nibes hemsida, verkar vara så att det går att koppla vpa 200/70 till pumpen även om varmvattenberedaren känns ganska så stor på sina dryga 200 liter! Lär ju räcka till så sett men kanske att pumpen får jobba onödigt hårt för att orka värma upp den? Iofs är ju yttermanteln på 66 liter så kanske inget stort problem. Några andra ideér för en rimlig kostnad?
 
Finns ju tex kw500 med dubbla slingor eller kanske satsa på en twa sfinx.se säljer till bra pris. Om du väljer att byta tank kan man ju om man vill använda befintlig till att förvärma vv genom rad kretsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.