Som flera andra på forumet är jag på gång att byta vedpanna. Acktank på 3 kubik och exp-kärl (öppet system) blir kvar, men panna, laddomat, cirk.pump, shunt och rördragning blir nytt. Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt, och det finns mycket att lära sig här bland Byggahus:are...

Vad tror ni om inkopplingen jag ritat upp i bifogade bilder? Rött är laddkretsen, blått radiatorkrets, gul ledning expansion (avluftning från toppen av tanken, ej utritat), grönt cirk.pump och beige shunt (som kommer vara motorstyrd). Anslutningarna på tanken (som finns bakom väggen där de röda rören går in) och placering av stigare, retur och expansion är bestämda av befintliga grejer, därför blir det en liten krumelur vid shunt och cirk.pump. Jag vill också ha allt lätt åtkomligt för service.

- finns det risk för luftfickor någonstans?
- kan vattnet gå "fel" väg någonstans?
- har jag anslutit stigare och retur på lämpliga ställen?
- har jag missat något annat?

Det vore jättehyggligt om någon kunnig ville slänga ett öga på detta, jag vet att det finns mycket kunskap därute och ni är guld värda!

M.v.h.
/Magnus
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se bra ut tycker jag!

Jag skulle dock ha dragit ner det röda röret ovan laddomaten ca 1,5dm och T:a på den på den blå framledningen ist.

Då luftar pannan av lättare då interncirkulationen suger i underkant av röret och nedåt så luftbubblor kan färdas till tanken i överkant av röret och där luftas bort.

Annars finns det en överhängande risk att luftbubblor kommer att cirkulera runt runt genom pannan och skapa oväsen i laddpumpen.
 
Jag funderade på att göra så först, men blir det inte konstigt när man precis tänt upp och laddkretsen går för fullt med "kallt" vatten? Det lilla hetvatten som tas ur tanken då kommer väl spädas ut ganska ordentligt, och man skickar ut kallare vatten till radiatorerna än om laddkretsen levde sitt eget liv? Men det kanske inte spelar så stor roll i det hela, det är ju ganska kort tid det är frågan om...
 
Nikoneer skrev:
Jag funderade på att göra så först, men blir det inte konstigt när man precis tänt upp och laddkretsen går för fullt med "kallt" vatten? Det lilla hetvatten som tas ur tanken då kommer väl spädas ut ganska ordentligt, och man skickar ut kallare vatten till radiatorerna än om laddkretsen levde sitt eget liv? Men det kanske inte spelar så stor roll i det hela, det är ju ganska kort tid det är frågan om...
Jo det har du förvisso fullständigt rätt i, var lite för snabb där.

Jag skulle iaf ha gått på i underkant på övre laddröret till interncirkulationen, detta går fortfarande att lösa.

Lycka till!
 
Såhär kanske? Har även lagt lite lutning på laddledningen för att hjälpa till. När jag plockade bort isolering och kollade runt i helgen upptäckte jag att stigaren till radiatorerna vek av neråt bakom skorstenen, så i den ursprungliga idén hade det blivit en luftficka där. Därför har jag flyttat ner den anslutningen, och vänt på cirk.pumpen. Jag hittade också en extra anslutning till expansionen, så den dragningen blev enklare. Avluftning finns som sagt redan i tanktoppen.

Det kanske börjar likna nåt?
 
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nikoneer skrev:
Såhär kanske? Har även lagt lite lutning på laddledningen för att hjälpa till. När jag plockade bort isolering och kollade runt i helgen upptäckte jag att stigaren till radiatorerna vek av neråt bakom skorstenen, så i den ursprungliga idén hade det blivit en luftficka där. Därför har jag flyttat ner den anslutningen, och vänt på cirk.pumpen. Jag hittade också en extra anslutning till expansionen, så den dragningen blev enklare. Avluftning finns som sagt redan i tanktoppen.

Det kanske börjar likna nåt?
Precis så skulle då jag gjort iaf...
 
Då får det bli nåt sånt.
Jag har även tänkt sätta avstick på laddning och retur nära tanken för ev. framtida TVA eller solvärmeväxlare, det borde väl kunna fungera? Man kan ju passa på att förbereda lite när man ändå gör jobbet...
 
ungefär sådär har vi dragit hemma hoss mig men returen från pannan går inte in vid laddomat utan vid tankarna.
 
olle_k skrev:
ungefär sådär har vi dragit hemma hoss mig men returen från pannan går inte in vid laddomat utan vid tankarna.
Hur menar du då? Kör du med ett laddpaket, men har inte returen från pannan in i laddpaketet?

Hur fungerar det?
 
hehe får be om ursäkt. skrev fel...
returen från radiatorerna går inte in vid laddomaten utan den är inkopplad på laddröret mellan tankarna.
men till radiatorerna är kopplat en bit bakom laddomaten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.