P
Hoppas på att bli lite klokare nu
Vad exakt gör den här fjädrade grejen? Jag gissar på att den någon gång under cykeln kan gå in och frikoppla, men när?

Den här fjädrande grejen rör aldrig på sig när jag kopplar ihop grejerna och låter mangeln ha sin gång.
330971734_903782114152503_2212996230869218413_n.jpg
Som ni ser finns det en typ av distansbricka vid skruvarna, har testat med och utan den, men utan någon skillnad.

330976743_1409090616294249_6015811439547230181_n.jpg
 
Tag några fler bilder så man ser hela mangel.
I princip har man en spak som styr en lyftrulle som gör att mangel lyfts upp vid varje vändning, samtidigt sänks 2 träklossar som stoppstöd som man skall lägga rullen mot vid byte av duk eller matta.
En del mangla stanna själv i upplyft läge men annars får man själv koppla från drivningen med spaken. Jag har många timmar som barn- tonåring att köra den vid stortvätten.
Lycka till
 
Den gamla stenmangel som jag haft kontakt med hade en "driftfunktion" för att gå fram och tillbaka och en funktion för att fortsätta längre än vändläget för att i ytterläget vinkla upp övre plattan. Tror den första var typ en av/på-knapp till elen och den andra var typ i/ur-koppling av en mekanisk spärrfunktion.
 
P
L Leif i Skåne skrev:
Tag några fler bilder så man ser hela mangel.
I princip har man en spak som styr en lyftrulle som gör att mangel lyfts upp vid varje vändning, samtidigt sänks 2 träklossar som stoppstöd som man skall lägga rullen mot vid byte av duk eller matta.
En del mangla stanna själv i upplyft läge men annars får man själv koppla från drivningen med spaken. Jag har många timmar som barn- tonåring att köra den vid stortvätten.
Lycka till
R Räknenisse skrev:
Den gamla stenmangel som jag haft kontakt med hade en "driftfunktion" för att gå fram och tillbaka och en funktion för att fortsätta längre än vändläget för att i ytterläget vinkla upp övre plattan. Tror den första var typ en av/på-knapp till elen och den andra var typ i/ur-koppling av en mekanisk spärrfunktion.
Gammal, manuell räknemaskin med hjul och spakar på ett rött bord. Vintage teknologi, antik maskin, matematiska beräkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal tryckpress i rum, träbänkar, troligen museumsmiljö eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Har ritat ut med vitt där man ska se hur den fjädrande grejen löper:
Gammaldags tryckpress med handhjul och metallkonstruktion, möjligen för boktryck eller liknande hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett närbildsfoto av metallkomponenter, möjligtvis en maskin, med cirkelmarkerad skada eller slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elmotorn går hela tiden Till/Från via en elektrisk brytare.
Den runda knoppen kan man skjuta in en lyftrulle som gör att stenskivan lyfts vid varje ändläge, samtidigt så tar kedjan och flyttar en stoppkloss i rätt läge.
Den gröna spaken koppla in eller ur driften av stenskivan via klokopplingen.
 
P
L Leif i Skåne skrev:
Elmotorn går hela tiden Till/Från via en elektrisk brytare.
Den runda knoppen kan man skjuta in en lyftrulle som gör att stenskivan lyfts vid varje ändläge, samtidigt så tar kedjan och flyttar en stoppkloss i rätt läge.
Den gröna spaken koppla in eller ur driften av stenskivan via klokopplingen.
Ja, detta har jag klurat ut. :)

Fast denna fjädrande grej är fortfarande ett litet mysterium. En grej jag kom på när jag tittade på bilderna är att denna funktion kan vara gjord för att frikoppla drivningen när man skjutit in "knoppen" som gör att stenskivan lyfts vid ändläget. I dagsläget får man ju matcha frånkopplingen på egen hand genom att dra i den gröna spaken. Vid någon tidpunkt har man säkert gjort någon ändring så att denna funktion har upphört att fungera som det var tänkt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag skulle också säga att det är en frikopplingsmekanism som kopplar ur klokopplingen vid ändläge då stenskivan lyfts. Fast jag är inte säker.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag vill gärna ansluta till tråden angående gamla stenmanglar. Vi har en äldre stenmangel, ca 80 år gammal, som fungerar och används sporadiskt. Den behöver en ordentlig rengöring, men är det någon som vet vad för underhåll man behöver göra i form av smörjning...? Jag har letat efter underhållsscheman, men inte hittat något?
 
Det fanns inga underhållsscheman på den tiden. Man kan anta att alla leder och rörliga delar behöver smårja i någon form. Kullager och kugghjul vill ha fett. Tappar som rör sig i hål i gjutjärn vill ha fett om glappet är stort annars vanlig smörjolja. Det finns ofta smörjhål att droppa ned litet olja i.
 
  • Gilla
Pegu1
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det fanns inga underhållsscheman på den tiden. Man kan anta att alla leder och rörliga delar behöver smårja i någon form. Kullager och kugghjul vill ha fett. Tappar som rör sig i hål i gjutjärn vill ha fett om glappet är stort annars vanlig smörjolja. Det finns ofta smörjhål att droppa ned litet olja i.
Så kan det vara förstås. Det finns något som ser ut som smörjkoppar med röda lock. Vilken sorts fett kan vara lämpligt?
 
A
P Pegu1 skrev:
Så kan det vara förstås. Det finns något som ser ut som smörjkoppar med röda lock. Vilken sorts fett kan vara lämpligt?
segt gammalt konsistensfett var det på den tiden
 
  • Gilla
Pegu1
  • Laddar…
Vanligt smörjfett som man köper på någon affär där de säljer åt bönder och maskinentreprenörer. Jag brukar köpa en 20-literspyts i gången men det finns också i småförpackningar som är tänkta att sättas i fettspruta.
 
  • Gilla
Pegu1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.