Har någon av er råkat skära hål på plasten mellan gipsskivan och isoleringen? Om inte hur lyckades ni skära loss utan att komma åt plasten? Och om ni fick hål vad gjorde ni åt det i så fall? Sambon skar ut gipsskivorna men tyvärr blev det några hål och de är jättesvåra att tejpa då de sitter vid gipset liksom. Vi har tejpat så gott det går och sen lag plast löst nertill (tryckt ner det bakom gipset) och tejpat övriga sidor. Det är så klart en yttervägg i ett hus byggt 92 (eller kanske 92) Elektrikern har sen också skurit några hål i plasten då han drog om elen lite, vi ville ju inte ha utanpåliggandes sladdar som samlar en massa skit. Där har vi också tejpat ihopa. Men jag är livrädd för mögel ALLTID så nu tar oron över och istället för att glädjas åt det nya köket som snart blir klart (ja om jag inte tvingar sambon att göra om allt och dra ner gipsskivorna helt och plasta om....) så är jag helnipprig. Någon svarade mig att ett hus byggt 92 inte kan antas vara helt tätt så det luftas antagligen ut i alla fall. Det är alltså inte några stora hål eller så att plasten släppt utan mindre. >Vi bor i ett hus som nog är ovanligt torrt (inte så bra på vintern iofs då det nästan blir FÖR torrt) ligger mellan 20-25% på vintern och runt 40% på sommaren (Kanske 50% någon gång).

Vad tror ni kan jag glädjas åt mitt kök? Finns det fler som råkat ut för detta problemet som blivit lika nojjiga som mig eller sover ni gott om nätterna utan att se stora gröna tovor växa ut från väggarna? *S*
 
Ni har väl en fläkt i köket?
Plasten ska väl skydda från fuktig luft inifrån som kondenserar?
Har ni bra ventilation så skulle inte jag oroa mig så mycket.

Själva har vi byggt ut vårt gamla hus med massiv trästomme med en köksdel i modern konstruktion med plast. Jag är inte speciellt orolig för några småhål som vi också har gjort i plasten där.

Har huset dessutom funnits sedan 92, så är det väl inte osannolikt att det finns fler hål i plasten.
 
Vi har bra ventilation och ett bra inneklimat, vi kommer ha en fläkt i köket och har ventilation i taken. Sambon jobbar med ventilation sen många år tillbaka. Har ni elen bakom plasten i den nya delen? Här var ju elen redan dragen bakom plasten så egentligen blir det inte SÅ stor skillnad på hur det är nu. Äsch nu lägger jag ner detta och njuter av mitt nya kök och litar på sambon och snickaren som hjälper oss. Det blir lätt så att när man söker information man inte förstår sig på så blir man mer orolig än lugnad. De nyare husen är ju inte byggda på samma sätt som vårt är de är visst mycket mer täta så det inte torkar upp om det skulle komma in något i väggen. Men om man har låg luftfuktighet, har en bra fläkt och ventilation som fungerar så kanske man inte behöver oroa halvt ihjäl sig för några små hål i plasten som är tejpade?!!

Tack för ditt svar!
 
Vi har plasten närmast OSB och gips, så ja, elen är bakom plasten inifrån sett.
 
Hej igen!

Måste fråga (om du vet något om detta) i vårt hus finns det ventilationshål längst ner runt hela huset och idag märkte vi där det inte finns några skåp eller lister just nu att det drar ju in, det borde väl innebära att isoleringen luftas något va? Tänker fortfarande på plasten som gick lite sönder som vi försökte laga! *S* OM det mot förmodan skulle leta sig in någon inomhusfukt så kanske den torkar i alla fall om det kommer luft in utifrån eller är luften utifrån ett ännu värre problem? Huset är som sagt byggt 92. Det kommer ju kakel över där det eventuellt finns några små hål kvar borde väl skydda mot fukten också eller?

Så var det med det att jag skulle släppa tankarna! Ha! Ha! Idag vågade jag knappt ens använda torktumlaren i tvättstugan i anslutande rum till köket tänkte NU blir det mögel i väggen, luftfuktigheten gick upp till 37 en kort stund och sen ner till 24 igen. Är jag fixerad eller?
 
Det där med ventilationshål runt huset vet jag inget om. Men som sagt, huset har stått sedan 92, det är drygt 15 år. Det kommer inte att börja tvärmögla. Torktumlaren kanske fanns där med förra ägarna också? De använde den säkert också i så fall.

Både 37 och 24 är väl dessutom rätt låg fuktighet? Borde inte vara något problem. Lite fixerad kanske? :)
 
Hej!

Ha! Ha! Lite fixerad? Skulle snarare kalla det mycket fixerad men sån är jag, tyvärr! Visst har torktumlaren stått där tidigare med men nu blev det ju några fler hål i plasten än innan men vad tusan den är lagad så gott det går, nästa gång vi byter kök vilket antagligen blir om 20 år (hoppas inte innan) så får vi väl ta en titt på hur väggen klarat sig. Antagligen har den klarat sig helt utomordentligt bra enligt alla jag pratat med, Dessutom har grannarna gjort på samma sätt så det kändes ju lite bättre efter det. Ha! Ha! Alltid skönt att inte vara ensam om något händer...... Ha! Ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.