Hur mycket av det belopp ni lånat har ni ränte säkrat?? ska till banken idag nämligen och har inte riktigt bestämt mig så jag tänkte höra hur ni andra gjort...

En fråga till Vad har ni fått för räntor på 10- resp. 5års bindnings tid?
 
Det där är en individuell fråga. Om man har obegränsade marginaler i sin ekonomi så skall man köra rörlig ränta. Enda undantaget är om man råkar veta att man kan bedömma framtida ränteläget bättre än den samlade räntemarknaden.

Men efterssom de flesta av oss inte har obegränsade marginaler, så kan det vara bra att säkra en del av lånet. Se det som att köpa en försäkring.

Hur stor del av sin ekonomi man bör försäkra beror på massor av faktorer. Dels givetvis vilka marginaler man har just nu, dels på förväntad framtida löneutveckling. Om man ex. har hög "lämplig" utbildning och nyligen kommit ut i arbetslivet så kan man kallt räkna med att göra karriär och kan anta att man har ex. dubbelt så hög reel lön om 8 år eller liknande. Då kan man skydda sin ekonomi under en övergångsperiod där man är känslig för kostnadsökningar.

Ett annat scenario är att man binder en del av räntorna för att få respit i tiden. Om man ser att räntorna nu varaktigt ligger ex. 25% för högt för min inkomst, och om 2 år när det är dags att sätta om lånen blir det kris. Då får man ju åtminstonde lite tid att överväga lösningar.

Det som är svårt är att se vilka räntelägen man skall stoppa in i sin mest pessemistiska kalkyl. Som det låter idag så tror jag att man bör räkna med en rörlig ränta på 5-5,5% inom ett år och 6% på två års sikt, 7-8 % på 10års sikt. Det innebär inte att jag tror att räntorna verkligen ligger på dom nivåerna, men att i värsta fall kan det vara så illa, och det är det man behöver planera marginaler för.

Om vi hamnar på 8% nivån så innebär det med all sannolikhet att vi också är tillbaka på hög inflation, med högre löner osv. Så det behöver inte vara så katastrofalt som det känns idag.

Personligen behöver vi inte ha bundet igentligen, men jag är egen företagare i en bransch som just nu går som (snabb) tåget men ibland känns gungig och vill inte riskera att både få galloperande räntor på huset samtidigt som inkomsterna sjunker med 75%.
 
Vi tog lån på 800 000:- när vi köpte huset i höstas. Det lånet band vi på 8 år till 4,5%ränta. Vi amorterar 2500:- i månaden.

Till detta har kommit ett byggkreditiv för renoveringen, 650 000:-. Detta ska sättas om i dagarna efter att banken omvärderat huset efter renoveringen som nu nästan är färdig. Banken har erbjudit oss att lägga in denna summa i samma hypotekslån som det andra till samma ränta vilket troligen blir vad vi gör.

Räntorna lär ju knappast sjunka i ett tioårsperspektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.