Min make har gjutit garagegrund och planerar att bygga garaget själv. Det är allt han tänker på just nu och just därför vill jag att det ska handla om det.
Jag vill ge honom nåt han får användning av i present/julklapp men förstår mig inte på det där alls så jag tänkte vända mig hit och se om det är någon som har nåt bra förslag. Tyvärr kan det inte handla om flera tusen lappar inte men om det finns nåt ni vet som kommer att komma till användning och som ni själva hade blivit glada för. Kanske finns det nödvändiga saker som är dyrare som kan hittas begagnade? Tror han kommer behöva en del verktyg iallafall.
Är tacksam för all hjälp jag kan få
 
Mikael_L
Välkommen till forumet.

Ska han bygga garaget själv behöver han en hel massa bra verktyg, men tyvärr är det många ganska dyra. Sen kan han ju ha en del redan.
Och vidare är det ju svårt (för oss i alla fall) att veta kvalitetsnivån som krävs för att dels göra mannen ifråga glad samt kvalitetsnivån för att det ska bli tillräckligt bra resultat.

Men det kommer ju åtminstone behövas en kap/ger-såg och en skruvdragare, utan dessa bygger man inte gärna ett garage såhär 2014.
Lägsta prisnivån jag själv skulle tänka mig att gå på är Metabo KGS216M med sågbänken KSU400. Denna kombo är en utmärkt instegsmaskin som finns på, hör och häpna netonnet.se, som lägsta pris idag. Går man på billigare maskiner så är det stor risk att man får någon som faktiskt är rent uselt, inte sågar rakt och så.
Går man på lite dyrare så går det t.ex. att kika på Bosch GCM 8 sjl (och sj, och lite andra sista bokstäver beroende på version) och bosch bänk GTA3800. Men då blir det ca dubbelt så mycket pengar.

Skruvdragare finns det så många fina att välja mellan att det är svårt att råda. Själv har jag varit supernöjd med min Hitachi DS14DSAL som brukar gå att finna för runt 2000:-.
Den dragaren duger definitivt mycket bra för en hemmafixare som tänker bygga ett (1) eget hus eller garage.

Vill du gå på saker i lägre prisklass så kan maken kanske behöva ett bra vattenpass (alla hultafors är bra, t.ex. HV60, 60cm är ett säkert kort).
Stanley har också några bra som inte kostar skjortan, t.ex. Fatmax 1.8 meter som Jula med viss regelbundenhet brukar sälja för 399:-, men ord är väl en 600-800 något.
Billigare vattenpass är inte alltid speciellt bra, rekommenderas inte om man inte känner till hur man kontrollerar noggrannhet och känslighet.

En bra snickarhammare kan ju också vara fint. En present med övertydlig symbolik. :)
Men väldigt personligt över vad man gillar dock.
Köper jag en ny i nära framtid så skulle jag själv prova Hultafors TR 16oz, med rak klys:
http://www.hultafors.se/produkter/slag/hammare/snickarhammare/snickarhammare-tr/

Det finns även en Stanley fatmax med rak klys som jag skulle kunna tänka mig att prova.


Annars kan man ju också fundera på saker som ska vara till garaget när det är klart.
En verktygstavla, en lampa som tänder sig själv med hjälp av rörelsesensor, en dörrmatta innanför sidoingången osv.


Men i allt så måste du veta en del om hur karln har tänkt sig slutresultatet, hur han tänkt använda garaget, eller vilka krav eller önskemål det är på verktyg, och vilka verktyg som redan finns.
 
  • Gilla
injonil och 1 till
  • Laddar…
Du är en ängel! Han planerar nog att flytta ut till detta garage så fort det är färdigt så han vill nog både ha en säng och brevlåda dit ut ;-)Han har varit noga med att berätta att några bilar minnsann inte ska stå i detta garage utan här ska det snickras och grejas.Vet med säkerhet att det finns en skruvdragare och en kap/ger såg med tillhörande bänk, men hammare ska jag kolla upp.*Behövs det nån form av slagborr? Vertygstavla, vet att han pratat om att han vill ha en fin arbetsbänk (?) med vad jag antar är en vertygstavla "bakom". Ska det vara någon särskild sort med plats för extra mkt verktyg?Jag tänkte mest bara att jag är en försäljares dröm om jag går in på en bygghandelsbutik och frågar :)
 
förvirrad dam skrev:
...Det är allt han tänker på just nu och just därför vill jag att det ska handla om det...
Instämmer i välkomnandet!

Men av din beskrivning att döma undrar jag om inte maken skulle behöva någon distraktion minst lika mycket.
Livet skall ju helst bestå av lite mer än husbygge (sägs det).

Men annars är den perfekta presenten, som dessutom är helt gratis,
ett alldeles eget användarkonto på Bygga Hus-forumet :)
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Tack alla. Han är redan med här så jag hoppas han inte ser detta haha.
Han är den perfekta maken, pappan, vännen och arbetskollegan - jag vill unna honom egen tid och för honom är just detta hans största intresse som gör honom glad.
Jag har försökt kika på verktygen men det är rena kaosen så förvaring kan ju vara nåt.
Han har en hammare som det stod nåt med stålskaft OZ på.
Bosch på de flesta maskinerna.
Vinkelsåg, skruvdragare, kap/ger såg.
Hitta mätsaken också.
Var detta till någon nytta?
 
Verktyg är lite svårt att köpa åt andra, iaf om mottagaren har kvalitets krav...
Fick en b&d laser av frun, hon glad i hågen då hon hört att jag behöver en laser, just den hade jag gärna klarat mig utan... man får lite svårt att motivera ett inköp av en ny laser...

Bästa vore kanske ett presentkort eller liknande, men är man prismedveten så kanske man kollar i tyskland efter billigare maskiner och då är presentkortet på lokala verktygsnasaren inte gångbart

Hammare har han garanterat men kanske ingen dyr, men det ska man helst prova ut själv så den ligger skönt i handen.
 
En kaffebryggare till garaget.... Alternativt en öltapp.
 
Funderade på en korg med fin öl och små saker som kan vara till nytta
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag tycker att en perfekt present är något som man behöver utan att veta att man behöver det, eller något riktigt lyxigt som man själv är för snål för att köpa.

Den där lyxhammaren tycker jag verkar vara en utmärkt present.

Ska du lägga ut storleksordningen 1000-2000 så kanske en schysst byggradio också kan vara en vettig idé. Om maken redan har batteriverktyg så kan man köpa en matchande radio. Radion kan sen flytta in i garaget så att man får musik när man snickrar.
 
Han har lånat en sticksåg av grannen som flyttar i dec. Kan det vara nåt? Tänkte köra på bosch i så fall eftersom han redan börjat på den serien. Om jag behåller kvittot så kan han väl alltid ändra om han är missnöjd? Säger ni att man inte behöver en sticksåg så släpper jag den tanken direkt :)
Men än en gång, tack snälla alla för ert engagemang.
 
En sticksåg går alltid åt. En Bosch GST 90 brukar man få för strax över 1000-lappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.