Vi har nyligen fått vår altan gjuten men vet inte vad som ska förväntas, så vänder mig till er som har gjuten altan (eller erfarenhet av dessa). Varför har det blivit såhär? Kan man laga det själv? Bör man reklamera? Eller ska man förvänta sig det här?

Betongyta med fläckar av fukt, grönt gräs syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten grå yta, möjligtvis betong, med fläckar och skiftningar i textur, tagen i snedvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på texturerad, sliten betongyta med otydligt bakgrund och selektivt fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongramper över grus, grönt gräs i bakgrunden, dagtid, inga människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beton eller cement, lutande yta, små stenar eller grus, ojämn, grov textur, grå färgton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(första tre bilderna är på ett och samma men ganska stort område, och sista två på en annan del av altanen)
 
Ser ut som vanlig betonghud. Vad är problemet? Hade ni tänkt ha betongen som ytskikt?
 
useless useless skrev:
Ser ut som vanlig betonghud. Vad är problemet? Hade ni tänkt ha betongen som ytskikt?
Ja, det är ju tänkt att vara en altan, menar du att man brukar ha något annat på betongen på gjutna altaner, eller vadå?
 
Jag vet inte hur vanligt det är med betongen som ytskikt? Jag gissar att de flesta tycker det är snyggare med klinker eller någon form av trall eller mattor så det inte är så hårt och kallt.

Men om det är tänkt att vara ytskikt så är det viktigt att meddela den informationen redan innan man börjar gjuta - Annars får man inte det slutresultatet man vill ha.
Så frågan är vilken information gjutaren hade om den önskade finishen?
 
Hej!
instämmer med tidigare ser inte riktigt ut som de som utfört arbete visste om att ni skulle ha det som ytskikt.
Har själv en gjuten altanen där de efter gjutning.
1. Glätta ytan.
2. Efter det kan man ”tillföra” skapa de mönster man önskar som slutresultat.

min bedömning är att de som utförde detta endast glättat snabbt för att få det hyfsat jämnt för att lägga något på det, eller att de fick alldeles för dålig betong när de gjorde det.

Vill ni ha det som ytskikt tror jag man åker på att slippa och sedan köra med något flytspackle över.
 
Vi har också betong som yta och den betongen som lades var gjort med luftporbildande medel på något sätt för att den bättre ska tåla väta i kombination med frysning utan att bilda sprickor. Med porbildande betong så kan man tydligen inte glätta lika hårt för då är tar man bort funktionen.

Hittade ingen nätter bild men tror att du kan zooma in lite på bilden
Byggarbetsplats utomhus med kapmaskin, nygjuten betongyta, hus och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.