Som rubriken lyder är jag väldigt nyfiken på hur ni löst det med spisfläkt för spisar som står under en gammaldags spiskåpa (se bild för referens).
Ett kök med spishäll, fläktkåpa, tegelvägg och förvaringskärl på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet ventilationshål i tak, synliga kablar, smutsfläckar, spår efter vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv har jag fram tills nyligen haft en Pax 201 i ett rör till murstocken men sedan den gick sönder har jag börjat fundera på alternativ då den gamla var ganska svag och det ibland luktade matos i sovrummet ovanför :(

Alternativ jag överväger:
- Starkare fläkt i röret (frånluftsfläkt)
- Väggmonterad spisfläkt med både utsugning och kolfilter
A. Med kåpa typ https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/koksflaktar-spiskapor/ecotronic-koksflakt-eph601w2/316305
B. Vertikal modell typ https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cooker-hoods/cooker-hood-60-cm/efv716k/
C. Horisontell modell typ https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cooker-hoods/cooker-hood-60-cm/eff60560ow/
- integrerad fläkt - osäker på om det ens går med tanke på att jag inte har något skåp ovanför?!

Vill helst egentligen inte att den ska synas men är ute efter kraftfullare sugförmåga så har därför börjat överväga köksfläkt istället för en starkare frånluftsfläkt.

Hur har ni löst det?
 
A
J JLM-A skrev:
Som rubriken lyder är jag väldigt nyfiken på hur ni löst det med spisfläkt för spisar som står under en gammaldags spiskåpa (se bild för referens).
[bild]
[bild]

Själv har jag fram tills nyligen haft en Pax 201 i ett rör till murstocken men sedan den gick sönder har jag börjat fundera på alternativ då den gamla var ganska svag och det ibland luktade matos i sovrummet ovanför :(

Alternativ jag överväger:
- Starkare fläkt i röret (frånluftsfläkt)
- Väggmonterad spisfläkt med både utsugning och kolfilter
A. Med kåpa typ [länk]
B. Vertikal modell typ [länk]
C. Horisontell modell typ [länk]
- integrerad fläkt - osäker på om det ens går med tanke på att jag inte har något skåp ovanför?!

Vill helst egentligen inte att den ska synas men är ute efter kraftfullare sugförmåga så har därför börjat överväga köksfläkt istället för en starkare frånluftsfläkt.

Hur har ni löst det?
jag hittar det inte nu men det finns speciella fläktar som du sätter i hålet där paxen satt

eller ännu bättre en takfläkt som du monterar uppepå skorstenen vilket är lättare att hitta
 
Redigerat av moderator:
Jag kör med en Ikea underverk i en playwood-ram som ersätter nedre delen av ett metodskåp.
 
  • Gilla
JLM-A
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
luktade matos i sovrummet ovanför
Då är det från början självdrag och gemensam pipa upp, med en fläkt så kan det blåsa ut matos i annat rum. Då är bäst med en skorstensfläkt som går att ställa farten på, blir lite mer drag ut i sovrummet och strypa till ventilen där.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då är det från början självdrag och gemensam pipa upp, med en fläkt så kan det blåsa ut matos i annat rum. Då är bäst med en skorstensfläkt som går att ställa farten på, blir lite mer drag ut i sovrummet och strypa till ventilen där.
Om vi sätter dit en skorstensfläkt, vad sätter man då nere i hålet i köket? Lämnas det bara tomt?!
 
J jonaserik skrev:
Då är det från början självdrag och gemensam pipa upp, med en fläkt så kan det blåsa ut matos i annat rum. Då är bäst med en skorstensfläkt som går att ställa farten på, blir lite mer drag ut i sovrummet och strypa till ventilen där.
Vi har förresten ingen ventil i sovrummet och draget i skorstenen är utmärkt (eldar med pellets och två eldstäder). Så jag tror inte det blir optimalt med skorstensfläkt ändå vid närmare eftertanke.
 
jlind74 jlind74 skrev:
Jag kör med en Ikea underverk i en playwood-ram som ersätter nedre delen av ett metodskåp.
Smart! Skulle du kunna skicka en bild på det så jag förstår lite bättre?
 
J JLM-A skrev:
Smart! Skulle du kunna skicka en bild på det så jag förstår lite bättre?
Det jag har gjort är att bygga en fyrkantig låda utan botten eller överdel. Valet av form-plywood var mest att jag hade det liggande hemma. När jag hade lådan klar så lade jag i fläkten och markerade monteringshålen, sedan borrade jag och skruvade fast 4st M5 rampamuffar att fästa fläkten i.
Lådan är fäst på väggen med hörnbeslag samt skruv i bakstycket.
Oavslutad köksrenovering med synliga rör och ofärdiga skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag inte har en murad utan en gjuten spiskåpa så såg jag när jag skulle montera den att det fattades någon cm. Därför har jag (i flera bemärkelser) snedsågat övre främre delen för att få till passformen.
 
  • Gilla
JLM-A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.