Ni som har stora tillluftdon i era ftx ventilation, vad upplever ni för problem?

Tex ni som installerar 125 tilluftsdon i sovrum. Samt ifall någon installerat ett 160 tilluftsdon i en normal villa 150kvm.

Jag har 125 i sovrummen och där ska det bara ut ca 5 liter ur ena och 10 liter tilluft genom det andra 125 donet. Bottenvåningen ska bara ca 20 liter (55kvm)tilluft ut genom ett 160 don.
 
Varför skulle större don vara ett problem? Det är väl luftflöden och inte donet som avgör hur mycket luft som rör sig genom systemet? Jag kanske missat något då jag inte själv kör med FTX men för mig är ett don ventilen på väggen som styr hur mycket som fritt kan flöda genom den givna öppningen. Är det en stor area får man skruva in den lite mer bara för att ge samma motstånd eller funkar dom inte så?
 
Litet flöde genom stort don medför att donet måste strypas hårt, detta medför att det kan bli högt ljud.
Det är även svårare att ställa in litet flöde I stort don.

Man bör välja donstorlek efter hur stort luftflöde det ska vara.
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
Vi har 160mm tillufts don i sovrummen och 2x 200mm tillufts don i vardagsrummet. All frånluft går i 200mm don. Största problemet för oss är det inte hörs om ftx aggregatet är igång eller inte även om det går på max.
 
Ja, ett större don ger lägre ljud (3-4dB) vid samma flöde/tryckfall, i alla fall dom jag har.
Valde själv att gå upp till 160mm rör - kanaldämpare - flexdämpare - 160 don till alla rum.
Ingen jag känner kan ens höra något ljud med dubbla flödet mot normalt (kör högre flöde pga kyla I tilluften)

Får man problem att något don måste strypas hårt kan man sätta i "skumstrypare" så långt in man når, gärna innan dämparen.
 
A Anderscurl skrev:
Vi har 160mm tillufts don i sovrummen och 2x 200mm tillufts don i vardagsrummet. All frånluft går i 200mm don. Största problemet för oss är det inte hörs om ftx aggregatet är igång eller inte även om det går på max.
Gick det bra att ställa in luftflöde i så stora don och hur mycket tilluft skickar ni in genom varje don?
Tänker ett sovrum behöver väl ca 4liter per person som minimum.
 
Det var inga bekymmer att ställa balansen mellan de olika donen. Jag kan tänka mig att det blir besvärligare om man har några små och några stora. Har för mig att vi ligger på ca 11 l/s i stora sovrummet och 7 l/s i de mindre vid kalla delen av året. Sommaren kör vi mer än det dubbla.
 
Vad använder ni för aggregat ?
 
Systemair VSR 500 har vi.
 
Heru 250 S EC 2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.