Jag körde lite med min nyinköpta Domino. Tyvärr tog mina 10mm dominos slut vid sista hålet. Jag tänkte då testa med pluggar istället och visst gick det.

Man kan ju ställa in vilken bredd som den ska fräsa.

1. 2 pluggar får plats, men de sitter löst. Glipa på ungefär 3-4 mm. Här sitter en domino utan glipa

2. 3 pluggar får plats och dom sitter bra! Inga glipa här. Lite svårt att pressa ner dom. Här sitter en domino med en glipa på 4mm

3. 3 pluggar får plats, men de sitter löst, glipa på ungefär 3 mm. Här sitter en domino med en glipa på 7mm

Nackdelen med pluggar i ett domino hål är att de blir lite vingliga om de inte sitter som nr 2 gör. Vet inte om det har nån negativ inverkan när man har limmat.

Fördelen: Det är billigt och ofta har man ju såna hemma. Nr 3 sitter riktig bra, tror inte det är sämre än en riktig domino.

Jag har endast testat 10mm.
 
  • domino.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • domino2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, det verkar ju praktiskt, men beställde du inte systainern med 1500 dominos och fräsverktyg i alla storlekar? Det blir ju inte mycket yta för limmet om man använder tre runda pluggar i ett domino-hål...?
 
mattiasp skrev:
Jaha, det verkar ju praktiskt, men beställde du inte systainern med 1500 dominos och fräsverktyg i alla storlekar? Det blir ju inte mycket yta för limmet om man använder tre runda pluggar i ett domino-hål...?
Nej, jag har inte köpt den än, jag har dock fräsverktygen. Har du nån ide om man kan köpa den sats utan fräsverktygen?

Jag tror inte limytan blir nåt problem, men du har säkert rätt i att dominon är bättre. Jag skulle dock bara köra som exemplet med tre st dominos i andra fräshålet, de andra sitter inte tillräckligt bra.

Jag tänkte bara att andra kunde ha nytta av informationen, om de körde slut på dominos och absolut skulle göra det färdigt.
 
Annars bör det väl inte vara allt för svårt att göra egna hemmagjorda dominos med en fräs ...
 
Rörande alternativ två så lär limytan vara fullt tillräcklig.
De övriga hade inte jag kört på.

Det är inte limmet som skall, så att säga, bära upp fogen, limmet är enbart till för att fixera fogen.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.