Jag skall (förhoppningsvis) snart dra igång med mitt eget Thermomur-bygge och det är några saker jag undrar över.

Hur fäster man blocken i plattan? Jag fick tipset av en som byggt flera hus både med Thermomur och andra liknande element att fästa en vinkkelprofil i plattan, och sedan skruva fast understa blocken i den, som i min illustration:

Teknisk ritning, montering av thermomurblock, vinkelprofil, skruv och spikplugg på platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag är lite tveksam till är nivåskillnaden som blir mellan sidorna på blocken, men man kanske kan kompensera det genom att lägga lite syllpapp under yttersidan, eller limma men något cellplastlim.

Hur har ni gjort? Jag är lite inne på att ställa dit understa skiftet och sedan gjuta i lite betong för hand, så att man är säker på att inte hela skiten lyfter när man väl gjuter resten av väggen. Det tar ju extra tid, men just tid är ju något som vi hemmafixare kan kosta på oss ibland.

Den andra saken jag är lite osäker på är hur man gör vid fönster. Jag har hittat två olika versioner av monteringsanvisningen där det står olika. Det de sklijer sig på är om det skall vara någon "smyglist" i cellplast i underkant på fönstret eller inte. Hur har ni gjort där? Någon som har en bild kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.