Hej!

Ni som har gått över er produktionskalkyl......hur mycket gick ni över med till slut, i kronor/% och hur löste det sig med banken?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv är i slutfasen av ett bygge och kommer nog att dra över med ca 200000 kr eller 3,7% av kalkylen.
Jag har generalentreprenad med fast pris men har el. måleri och plattsättning utanför på löpande räkning och det är detta som tyvärr drar iväg lite för mycket kan jag se nu.
Jag har inte talat med banken om detta ännu utan ville ha lite info här först.


Tack på förhand,

GUS
 
Jag ber att få återkomma i maj/juni ...:rolleyes:
 
Tyresö
Alla byggprojekt här hemma höftar jag till och överskrider alltid den tänkta kostnaden med minst 50% eller 5.000 - 50.000 kr. det är inte lika viktigt att räkna så exakt när vi gör byggprojekt här hemma, som det är när jag ska räkna ut kundofferter - då blir det inget höftande.
 
Löpande räkning e ju inte de smartaste när det e ett stort jobb då kommer det att kosta försök att få till ett fast pris elen blir 5 ggr så dyrt sen e det måleri å plattsättningen hmm hoppas du e god vän me banken
 
Det beror på hur man ser det. Vi hade buffertposter i vår budget gällande markarbete och "extra tillkommande kostnader" som vi hade hoppats på att vi inte skulle behöva använda fullt ut men det kommer vi behöva göra (är inte riktigt klart än). Om man räknar med de buffertposterna i budgeten helt och hållet så håller vi den ganska exakt. Men vi har överskricit med ca 100 000 (ca 2,5 %) om man ser till det vi hoppades på. Detta kommer från att vår till synes lättbyggda tomt fick schaktas ordentligt djupt och fyllas med 350 ton extra grus.
 
byggankan skrev:
Det beror på hur man ser det. Vi hade buffertposter i vår budget gällande markarbete och "extra tillkommande kostnader" som vi hade hoppats på att vi inte skulle behöva använda fullt ut men det kommer vi behöva göra (är inte riktigt klart än). Om man räknar med de buffertposterna i budgeten helt och hållet så håller vi den ganska exakt. Men vi har överskricit med ca 100 000 (ca 2,5 %) om man ser till det vi hoppades på. Detta kommer från att vår till synes lättbyggda tomt fick schaktas ordentligt djupt och fyllas med 350 ton extra grus.
Skulle kunna ha varit jag som skrev det där. Fick dessutom spränga några enheter extra också..
 
Vi kommer nog överskrida våran budget med ca 100 000... Det som dragit iväg för oss är tillval på elen och kakelentreprenaden. Även en liten extragrejj med markentreprenaden...
Ska ringa till banken imorrn och hoppas att dom är på bra humör :)
 
Har kommit ungefär 50% in i färdigställningen, räknade att hamna runt 8000kr/m2, men i dagsläget ser det ut att bli runt 10000kr/m2, förmodligen runt 12000kr/m2 när allt är klart. Tomtpris och anslutnignsavg. är inräknat i detta.
Pålning, förstärkt platta var några av orsakerna till höjningarna.
 
Har en bekant som precis byggt och han överskred sin produktionskalkyl med ca 100 000:-. Allt berodde på att han inte räknat med sina tillval i kalkylen utan tagit dem löpande. Så hade han bara kollat upp priserna innan för de tillval han ville ha och uppdaterat kalkylen innan byggstart så hade det inte varit någon skillnad;)

Jag tycker att man ska göra en skillnad på oväntade utgifter som spräcker kalkylen och tillval som man väljer att göra i efterhand och av någon anledning inte räknat med i kalkylen. Det är förhoppningsvis glasklart vad som ingår när man skriver kontraktet och väljer man att ta alla eller delar av tillvalen löpande efter det utan att räkna in dem i kalkylen så är det kanske "oväntade" kostnader, men inte konstigt att det spräcker kalkylen eftersom man av någon anledning missat att räkna med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.