Hej!
Jag ar en tjej som just kopt mitt forsta hus. Huset ar fran slutet av 1800-talet men renoverades under 80-talet, da man bl a satte pa fasadtegel. Teglet ser inte sa kul ut (om sanningen ska fram sa ser det rent forfarligt ut) sa jag skulle vilja byta ut det med trapanel. Fragan ar, kan man undvika att plocka ner allt tegel? Och i sa fall, hur loser man det sa att overgangen till kallaren inte ser ful ut, eftersom panelen 'bygger utat'? Fonster, dorrar och tak ska bytas sa de kan justeras, men just kallaren ar jag osaker pa hur man gor.

Sista fragan, ar det nagon som anlitat hantverkare for att gora nagot liknande arbete sa jag kan fa en uppskattning om kostander?

Huset ar 1.5 plans i Blekinge, ca 140 m2 + kallare.

Alla rad emottages tacksamt eftersom det har med husrenovering ar ett nytt omrade for mig.

Vanliga halsningar

BnM
 
Nog borde fasadteglet hålla om det är från 80-talet. Jag har själv haft ett hus från 1925 där det från början var putsat och där man - tyvärr - satte på fasadtegel på 80-talet. Mellan fasadteglet och ursprungsfasaden hade man lagt en luftspalt vilket gjorde väggarna tjockare. Om det är samma förfarande med ditt hus låter det inget vidare att lägga på ytterligare en fasad - i trä. Även om du ändrar tak och fönster finns risk att huset arkitektoniskt blir helt fel. Innan du gör något kan det vara vettigt att rådfråga en arkitekt som hjälper dig med just den yttre designen.
 
Det later som ett bra forslag, tack for hjalpen!
 
Ett annat förslag kan vara att slamma den murade fasaden och måla den i önskvärd kulör. Övergången mellan källare och fasad kan lösas genom att lägga på utvändig isolering på källaren (med putsad yta på), önskar att vi kunde göra så men våran tegelfasad är orginal och vi skulle få en källare som sticker ut om vi skulle tilläggsisolera den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.