...bort? Är det något som är så otroligt jobbigt/svårt att ni ångrar att ni inte lejde någon att göra det?

Vad har ni lejt bort som ni lika gärna skulle kunna ha gjort själv?

Vilka summor har ni sparat in?

Vad rekommenderar ni att man ska göra själv?

Jag och min sambo är inga snickare men vi har huvudet på skaft så om man bara blir visad hur man ska göra tror jag vi fixar saker galant. Men man är ju lite orolig att när man väl ska bygga huset tar man på sig saker som man gör bäst i att leja bort, alternativt att man lejer bort saker som är jättesimpla att göra själv.

Man är ju självklart ute efter att komma undan så billigt som möjligt.

Är det någon som har blivit vis av sina misstag och kan dela med sig så uppskattas det

/Jessica
 
Hej

Köpte ett Fiskarheden hus, där kan man själv välja att göra vissa delar själv eller allt. Valde att lägga tak, golv och lister själva. Taket var enkelt men tungt, golvet var enkelt, tog lite tid men listerna ser enkla ut beror på vilken typ av lister man väljer. Taklister är värst om man har snetak och listen är anpassad för 90 graders vinklar. Kort sagt, har en del lister kvar att göra - det var värst! flyttade in för ca 1 års sen. Är ingen snickare heller  ;D Vill ni ha schysst finish på det hela så lej bort allt !!! Ev. fel kan man då påpeka och få det åtgärdat!

//Tommy
 
Då tänkte jag fråga om tidsaspekten.
Om man köper tex. ett A-hus och köper det "stomrest och tätt i tak + låsbart" hur mycket tid måste man räkna med för att få det färdigt? (Om man ska göra det mesta själv, men leja för VVS och el).

Om hustillverkaren räknar med 800 snickartimmar, hur många timmar blir det översatt till amatörtimmar?

Ska man räkna med 3-4gånger längre tid ungefär?

Hur utförliga är byggbeskrivningarna som brukar följa med huset?
Är alla moment förklarade eller står det bara: "Regla upp golv och väggar och sätt i isolering och gipsskivor"

Skriv gärna hur utförliga era beskrivningar var/är.
 
jureit skrev:
Misstänker att KarlXII skulle kunna ha en del genomtänkta erfarenheter och synpunkter att bidra med i detta ämne?
Wow. Nä, jag tror att du fick med det mesta. :)
Jag kan väl säga såhär om tidsåtgången: Det tar tid. Hur mycket tid är ytterst individuellt. Min röris byggde ett Furusundshus från stomrest till klart på 8 månader, men då hade han mycket hjälp av sina andra hantverkarpolare. Vi, som är glada amatörer kunde flytta in i ett ofärdigt men fungerande hus efter ett och ett halvt år ungefär men då har vi inte haft speciellt mycket hjälp av andra..(för mycket kontorsråttor i bekanskapskretsen :) )
Nu 23 månader efter stomresning är det ett badrum och en klädkammare kvar plus lite småfix.

Är det något som är så otroligt jobbigt/svårt att ni ångrar att ni inte lejde någon att göra det?
Spackling av gipsskarvar. Jag kan inte nog understryka vilket helvete det är.

Annars går det mesta bättre än man tror och är dessutom utomordentligt roligt och inspirerande.
De två sista åren har varit fantastiska!
 
Min tidigare arbetskompis byggde sitt stomresta lb-hus på 2-3 månader, han tog tjänstledigt och jobbade sisådär 15 h /dygn 7 dagar i veckan med huset. Han är inte snickare, men han har heller inte tummen mitt näven.
 
Vi byggde ett stomrest LB-hus i somras.
Två pers, jag och svärfar, ingen med särskilt stor erfarenhet alltså.

Fick huset i slutet på juni och flyttade in i slutet på september. Då lejde vi visserligen bort plattsättning och rörmokeri, men resten gjorde vi själva.

När vi flyttade in (1-planshus) så saknades golv i vardagsrum, isolering på vinden, och golv och taklister.

Idag är huset grundat men inte täckmålat, taklister saknas fortfarande i ett rum och tomten ser ut som ett slagfält.

Vad ångrar man?

Tegelläggningen var det tyngsta jag någonsin varit med om! Helt slut i en vecka efteråt.

Skulle tro att besparingen blir som minst i relation till antalet arbetade timmar när man spacklar, tapetserar, listar och målar. Allt som man blir kvar med vid "nästan nyckelfärdigt" alltså. Nej, att mäta in och ställa upp innerväggar var nog det absolut lättaste, lika att glesa och planka innertaket.

Kontentan? Köp stommonterat och se till att du och en vän har tio veckors semester.

Lycka till
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
OK, tack för svaren så långt!

Men byggbeskrivningen som följer med, går den att tyda och förstå för en lekman?

 
Ett tips.

Om vi hade haft en snickare som vi betalat för att komma förbi en timme varje måndag morgon för att tala om i vilken ordning allt ska sättas upp, så skulle vi ha gjort jobbet på halva tiden. Nästan i alla fall.

Vad gäller ritningar så är de inte så detaljerade. Be en snickare titta på de i förväg.
 
Byggde ut huset för några år sedan 25 kvm i två plan. Markberedde och gjöt platta själv (med betongbil) Av det jag sparade på att inte leja gjutningen gick det mesta åt till flytspackel för att få plattan jämn nog innan golvläggning.
 
  • Gilla
Vedspisen
  • Laddar…
Härlig trådlyft på snart 17år: Hoppas Ts blivit klar med sitt hus, med eller utan hjälp. Men det är klart, taklister är ett helvete ;)
 
Jo, men det största problemet med att bli klar är att man rätt fort blir hemmablind så snart man flyttar in... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.