Hej

Ni som snickrat upp ett Mellby Garage vad har ni för tips för några som just tänkt sätta upp första Mellby garaget !?

Nått man bör ha i form av verktyg osv annat än standard !?
Hjälps det att ha bomlift !?
 
  • Gilla
Enoksson
  • Laddar…
Det bästa är att ha en liten ställning på hjul som kan rullas på bottenplattan när du ska fixera takstolarna. Var extremt noggrann med diagonalmåtten så att ytterväggarna hamnar i rät vinkel med varandra. Mät och loda in takstolarna så att c/c-måtten stämmer även i nocken
 
  • Gilla
TobbeMieden
  • Laddar…
Garaget var ganska enkelt att bygga tycker jag. Vi var två som satte allt och takstolarna satte vi upp rätt old school med skruvad längre regelbit vid nocken som jag tryckte upp vertikalt och den andre skruvade fast. Bra skruvdragare och bits är det viktigaste. Vi skruvade några saker istället för att spika också.
 
D DrK skrev:
Garaget var ganska enkelt att bygga tycker jag. Vi var två som satte allt och takstolarna satte vi upp rätt old school med skruvad längre regelbit vid nocken som jag tryckte upp vertikalt och den andre skruvade fast. Bra skruvdragare och bits är det viktigaste. Vi skruvade några saker istället för att spika också.
Hur länge tog det för er att göra garaget vindtätt ?

Mellby hävdar 2 gubbar och 2 dagar !
 
Inga problem om det är två,gubbar som kan läsa ritning har det som behövs och förmågan att göra det.
 
D DrK skrev:
Inga problem om det är två,gubbar som kan läsa ritning har det som behövs och förmågan att göra det.
Vad behövs? Såg att du skrev om ställning också, men vilka mer saker förenklar och framförallt krävs?
 
J Anlin skrev:
Vad behövs? Såg att du skrev om ställning också, men vilka mer saker förenklar och framförallt krävs?
Jag skrev inget om ställning och det var inget jag använde. Det krävs inget exceptionellt mer än att kunna såga, skruva och spika (om man inte väljer att skruva istället) såväl som att mäta och loda.
 
D DrK skrev:
Jag skrev inget om ställning och det var inget jag använde. Det krävs inget exceptionellt mer än att kunna såga, skruva och spika (om man inte väljer att skruva istället) såväl som att mäta och loda.
Grymt, tänkte bara om det var några verktyg som var viktigt att ha eller om man behövde bygga ställning.

Men då ska det nog lösa sig. Just nu är det stora problemet med att lyfta av alla paket.. Känner ingen som har traktor eller liknande..
 
J Anlin skrev:
Grymt, tänkte bara om det var några verktyg som var viktigt att ha eller om man behövde bygga ställning.

Men då ska det nog lösa sig. Just nu är det stora problemet med att lyfta av alla paket.. Känner ingen som har traktor eller liknande..
har du inte beställt kranlossat !?
 
TobbeMieden TobbeMieden skrev:
har du inte beställt kranlossat !?
Jag har inte beställt än så i värsta fall lägger jag till kranlossat.

Hur gick det för dig då?
 
J Anlin skrev:
Jag har inte beställt än så i värsta fall lägger jag till kranlossat.

Hur gick det för dig då?
leverans v15 så ett tag kvar !
 
Tomture61
När takstolar ska upp så gjorde jag på följande sätt .
1: Skruvade fast 2 reglar på ena kortsidan , ngt högre än rest takstol .
2: Bar in takstol upp och ned i garaget , lyfte upp en sida i taget upp på hammarbandet .
3: Reste upp takstolen i horisontellt läge med en lagom lång stötta .
4: Fäste ett långt rep i nock på takstol , ena gubben knallar iväg med repänden medans den andra tar stöttan och skjuter upp takstolen mot de monterade reglarna ( i punkt 1)
5: För takstol 2 så tillverkas en stoppbräda som skruvas fast på åvansidan av takstol , bygg på med trä för sidan som skall möta takstol 1 .
6: Skruva fast vinkeljärn till takstol nr 2 på hammarband , följ punkt 2 osv .
7: När man kommit halvvägs är det lämpligt att ta den andra gaveltakstolen .
8: Resten av takstolar är lämpligt att resa upp och samla närmst ngn fastskruvad takstol .
9: Placera ut takstolar på rätt avstånd , akta så de ej snurrar runt .
10: Glöm ej att säkra avstånden mellan takstolar med brädor , tex upptill eller på snedden genom takstolar .
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
När takstolar ska upp så gjorde jag på följande sätt .
1: Skruvade fast 2 reglar på ena kortsidan , ngt högre än rest takstol .
2: Bar in takstol upp och ned i garaget , lyfte upp en sida i taget upp på hammarbandet .
3: Reste upp takstolen i horisontellt läge med en lagom lång stötta .
4: Fäste ett långt rep i nock på takstol , ena gubben knallar iväg med repänden medans den andra tar stöttan och skjuter upp takstolen mot de monterade reglarna ( i punkt 1)
5: För takstol 2 så tillverkas en stoppbräda som skruvas fast på åvansidan av takstol , bygg på med trä för sidan som skall möta takstol 1 .
6: Skruva fast vinkeljärn till takstol nr 2 på hammarband , följ punkt 2 osv .
7: När man kommit halvvägs är det lämpligt att ta den andra gaveltakstolen .
8: Resten av takstolar är lämpligt att resa upp och samla närmst ngn fastskruvad takstol .
9: Placera ut takstolar på rätt avstånd , akta så de ej snurrar runt .
10: Glöm ej att säkra avstånden mellan takstolar med brädor , tex upptill eller på snedden genom takstolar .
Tack för förklaring! Jag är något nervös för takstolar a.. Ser så lätt ut när man kollar på videos..
 
Redigerat:
Tomture61
När alla takstolar sitter på plats så är det dags för råspont , taket blir inte stadigt förens man kommit typ halvvägs på ena sidan med råsponten .
Då är det läge för att montera bort stöttor på gavlar .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När alla takstolar sitter på plats så är det dags för råspont , taket blir inte stadigt förens man kommit typ halvvägs på ena sidan med råsponten .
Då är det läge för att montera bort stöttor på gavlar .
Får man med stötte eller är det någon som kan vara bra att fixa själv innan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.