Vi har evetuellt ett problem på uppsegling - gällande betalning för extra elbeställningar.
Frågan är vad som är extra och vad som är standard. Anser ni att det ingick en normal elinstallation i den standardel som ingår i husbeställningen? Behövde ni lägga till mycket och vcad gick er extrael på?
Vill gärna jämföra med andra, innan jag fullständigt "går i taket" och börjar varna andra i som i norra Sverige vill bygga med Götenehus.
 
Det vore intressant att höra vad för extrabeställningar ni gjort?

I er entreprenad bör ni ha fått en elbeskrivning där ni kan se vad som är standard. För övrigt så kan enligt min mening enbart det du skriftligen betällt extra vara extrael som du ska ha fått en offert på och godkänt denna.
 
Och om vi bara muntligen(direkt till elektrikern) talat om vad vi vill ha gjort? Dvs 20 spottar (utan transformator), några extra eluttag, lamputtag samt dragning av nätverkskabel, installation av fönsterpersienn i takfönster samt installation av elhanddukstork.
 
Normalt sett så är det ju så att finns det inte papper på att du gjort en extrabeställning så räknas det som standard, men det är ju kanske lite oschysst om du verkligen gjort beställningen.
Dock så kan jag säga på rak arm att spottar är fruktansvärt dyra, brukar kosta 1000kr per spott om det är beställt via husleverantör.

Tycker dock att du kan förhandla lite med elektrikern med tanke på att det inte finns några papper på beställningen. Många husleverantörer brukar ha som krav att alla tilläggsbeställningar skall göras skriftligen för annars kan kunde n komma i efterhand o säga att det här har jag inte beställt.
 
Kanske inte precis svar på din fråga, men i grundutförandet av huset borde det ingå el enligt svensk standard SS 437 01 46 "Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering". I runda slängar är det strömbrytare vid dörr i varje utrymme, i hall och trapp en trappomkopplare i varje "ände". Ett eluttag var fjärde meter (avrundat uppåt) samt ett under strömbrytaren vid dörren. I alla rum som man kan "gå in i" (ja, det står så) skall finnas ett uttag i taket för belysning. För rum större än 15 m^2 ett extra uttag för varje 10 m^2 (utöver 15 m^2), avrundat uppåt.
Antennuttag och teleuttag i alla rum. Uttag för "platsbundna apparater", t.ex. diskmaskin, spis, tvättmaskin, panna, o.s.v.

Utöver det jag skrivit tillkommer en hel del annat smått och gott.
 
Götenehus är en elstandard för sina hus gällande strömställare och uttag osv.
Denna fick vi skriva på vid beställningen. Denna beskriver elinstallationen nästan som thobo påpekat.


/Peter
 
Men vad har ni andra fått betala för er extrael och vad ingick i den?
 
Mycket intressant! Vi fick hem vår elritning IDAG och jag har precis läst vad som ingår som standard (det pappret har ju ni också fått) och satt och undrade hur mycket det skulle kosta att installera allt "det där extra"... Jag har dock hört att det ska vara väldigt dyrt... Får man fråga hur mycket de har begärt av er?

Jag har med andra ord inget svar till dig Birgi, men hoppas att du får det av någon annan.

P.S Vår säljare har präntat in att vi ska skriva papper med hantverkarna för minsta lilla extra beställning, om vi så ska skriva på "dasspapper" (som han uttryckte sig).
 
Detta är ett aktuellt ämne för vår del. Ska skriva på en extrabeställning i dagarna av el.

Vi beställer 15 ändringar gentemot standardelritningen. Bland annat 17 spottar, ett par extra eluttag, 7 dimmers, 2 extra yttre uttag på egen grupp, förberedelse för ett externt hus, flytt av ett antal elluttag, separat jordfelsströmbrytare på den externa gruppen och en egen grupp med uttag för torktumlare plus lite annat.

Detta kostar 19000 + moms, monterat och klart. Visst är det en hel del pengar, men det känns som det får vara värt det.

Vad har ni fått för pris för era ändringar?
 
Det är ännu inte klarlagt så jag vill inte säga ngt förrän jag stridit färdigt i frågan, men jag kan säga att det ligger på det mångdubbla beloppet jämfört med er offert.
PS. Glöm inte coaxnät för TV-antenn och datanätverk!
 
lbg - du har ett PM!
 
Jäklar vad surt. Detta är nog tyvärr inte ovanligt. Har för mig att jag läste om ett fall i förra veckan där elektrikern skulle ha typ 130 tkr för en del ändringar. Tjenare...
 
Känns som att det är superviktigt att veta i förväg vad det kostar samt avtala ordentligt med elektrikern innan h*n gör jobbet... Man vill ju inte ha en dylik kalldusch! Tyvärr har ju inte Götenehus något med dessa extraarbeten att göra, det är ju elektrikern man ska gå på (det ingår ju inte i totalentreprenaden). Som jag skrev till dig privat Birgi, se till att få allt specificerat ned till minsta skruv!

Vill gärna höra mer hur denna historia slutar.

Lycka till!
 
Grejen är att Götene och underentreprenören dealat om att standardinstallationen ska kosta futtiga 58.000 plus moms - för ett tvåplanshus på 190 kvadrat!!! Det hör ju vilken lekman som helst att det är galet. Men, det är ju underentreprenörens och Götenehus problem. Inte mitt.
Nu försöker man dock insinuera att det är VI som ska betala ALL överskjutande del, vilket ju inte är korrekt. VI ska bara betala det vi beställt extra, det är här skon klämmer. Vi ska naturligtvis inte betala standardelinstallationen en gång till bara för att elektrikern lämnat en betydligt högre räkning för standarselen än vad u-entreprenören och Götenehus dealat om.
Jag väntar med intresse på att se hur parterna tänker lösa saken. och jag vägrar såklart betala annat än det jag på plats kommit överens med elektrikern.
 
Tror inte det handlar så mycket om vilken husfabrikant man valt utan snarare hur entreprenörerna som bygger tänker och gör. Själv har jag gått i taket så att det räcker. Jag har valt Eksjöhus som jag faktiskt tycker har en riktigt bra elstandard i sina hus. Nu ville jag ha lite extra och kan konstatera att det är här byggaren tar tillbaka det som han missade i sin förhandling med Eksjöhus.

Mycket surt!

Titta på min hemsida http://kaj.hattenhauer.se/Eljobb.htm så ser du exakt vad jag beställde extra och betalar ca 150 000 kr för.

Hälsningar

Kaj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.