Har planer på att bygga med fiskarheden.
Men jag har ett par frågor.
Har tänkt bygga så mycket som möjligt själv.

Vad bör man tänka på med materialsatsen?

Hur mycket är det som är prefabricerat?

Och gärna andra tankar eller åsikter om FH
 
Förstår inte riktigt dina frågor.
Allt kommer i lösvirke, allt stående virke är färdigkapat inkl panel.

Mvh Johan
 
Vi har byggt fiskarhedenvillan hus, spoven. Den beräkning de hade kostnadsmässigt är inte i närheten av det som det kostar (östersund). Trots att vi själva gjorde
* stor del av grundarbetet
* spikade all panel själv
* lade taket själv
* spikat innertaket själv
* spacklat, vävat, målat själv
* lagt golven själva
I övrigt är det fina hus, bra material tycker jag också.

Har ni inte byggt förut så höjer jag ett varningens finger, för oss har det varit 5 ggr så mycket jobb som jag trodde innan vi satte igång...
 
Kanske var lite otydlig i mina frågor.

Jag undrar kort sagt vad skillnaden i arbetsinsats är mellan att bygga helt lösvirke och att bygga med FH´s materialsats?

Fallgropar?

Hur fungerar support från FH?

Problem som uppstått med FH under byggets gång?
 
lt1cobra
Vilka kostnader är det som sprungit iväg?
Arbetskostnader eller material?
 
A
Eftersom FH är lösvirke så är det ingen skillnad direkt arbetsmässigt att bygge med dem eller att bygga helt själv i lösvirke. Det tar tid eftersom det är plockepinn man får levererat till sig och jag antar att det kanske kan vara lite enklare att bygga med FH eftersom alla delar är uppmärkta och levereras till byggplatsen.

Vi valde dock att bygga helt själva i lösvirke och det har fungerat bra, vi har gjort enormt mycket själva och det har därmed även tagit lång tid i anspråk.
 
Köper du lösvirke själv finns risken att du får mkt spill. Köpter du från FH så är nästan allt kapat i rätt längder.
När vi byggde så tog vi hjälp med åttagande1som är stomresning. Resten gjorde jag själv utom vvs och el. Gjorde allt på kvällar och helger och det tog 5 månader innan vi flyttade in,hade hjälp lite då och då av en kompis.
Priserna på offerterna som vi fick stämde på öret.
 
Janet_Johan
Vilken husmodel byggde ni?
 
Vi byggde Entitan med lite ändringar av planlösningen.
 
Mikael_L
När man jämför pris mellan rent lösvirke och FH ska man inte heller glömma diverse underlag som följer med.
Konstruktionsritningar, bygglovshandlingar, ventilationsritningar osv. Som annars kostar en del tid och /eller pengar att fixa.


Nu ska jag erkänna att jag inte riktigt vet vad som ingår, men det kanske någon FH-köpare här kan ge besked om???
 
Samuel_a skrev:
lt1cobra
Vilka kostnader är det som sprungit iväg?
Arbetskostnader eller material?
Arbetskostnader... Mest troligt mitt fel då jag inte krävde fastpris på snickaren...
 
Mikael_L skrev:
När man jämför pris mellan rent lösvirke och FH ska man inte heller glömma diverse underlag som följer med.
Konstruktionsritningar, bygglovshandlingar, ventilationsritningar osv. Som annars kostar en del tid och /eller pengar att fixa.


Nu ska jag erkänna att jag inte riktigt vet vad som ingår, men det kanske någon FH-köpare här kan ge besked om???
Ja, jag håller med dig. För ett tillägg så ritar FH om huset precis som man vill ha det + levererar en ritning till det.

El, vent och vvs ritning kan man få med den som hör till standad planlösning, gör man 'frånsteg' från planlösningen får man fixa egen ritning på något vis.

Samt det är som alla säger om att stående regelverk är färdig kapat + buntat och märkt så man 'enkelt' vet vilket paket man ska använda för 'ditten och datten'. Viktigt att hålla efter en 'snabb' snickare så han inte tycker att han lika gärna kan kapa av några av de längre reglarna, för då har man helt plötsligt för få av dem vid nästa tillfälle...
 
Om man har möjlighet till egen arbetsinsats så verkar FH vara prisvärda i mina ögon. Har man dessutom känningar inom el, vvs etc. (och kan få ett bra pris) får man i mitt tycke mycket hus för pengarna.
 
Har tänkt bygga det mesta sjäv och hoppas att jag kommer någorlunda billigt undan.

Men hur har support och logistik fungerat från FH?
 
Vi hade bra support från våran säljare. Sen tog vi åtagande 1 och den firma som gjorde det var väldigt bra. Kunde ringa och fråga om hur man skulle göra efter han gjort "sitt" jobb klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.