Jag har som några av er vet gjutit en platta på ca 105kvm. (finns en tråd om detta) Nu har jag precis svetsat färdigt min stålstomme som jag ska skruva Paroc/Plannja väggblock i. (Det är för er som inte vet, färdiga väggelement med plåt på in och ut sida med 150mm isolering imellan.

Min fråga: Jag var precis till att bocka till syllar i 2mm plåt precis som det är på monteringsanvisningarna. Men då säger några erfarna byggare att de ej behövs bara du har syll isoleringen i mellan betongen och blocken. (vilket jag har)

Skulle underlätta en hel del om jag slapp göra dessa. Någon som har monterat dessa väggar?
 
det blir ju lite stadigare i sidled med u-profilen i botten
 
vad menar du med stadigare i sidled? blocken blir ju skruvade i stålet, dom ska inte kunna röra på sig. jag förstår att syllen hjälper till att täta. men om man tätar med typ tätninsmassa eller silikon ner mot betongen ska det väl inte vara några problem.? vad jag egentligen frågar är, går det att göra detta utan syllen på ett bra sätt?
 
Panelerna rör på sig så det är bra att förankra de i botten. man kan använda U-profil för att stabilisera botten. hur lång har du mellan stolparna. Det finns även profiler som fixar avrinning av typ regnvatten.
Silikon och typ sikaflex kan vara svårt att få fast pga. fukten. man kan prima innan man fogar.
Du skall väl även täta vid stolparna. "utgår från att det är stolpar"
 
Jag har ca 3 meter mellan stolparna. (120x60mm VKR) Jag har en platta med 200mm "spolkant" i betong. Så väggarna kommer upp från golvet. sen ska väggblocken slås med lockpanel på utsidan.

Täta vid stolparna?

hur menar du att de ska kunna röra på sig när de är skruvade?

tacksam för svar och tips. ska sätta väggarna imorgon.
 
3 meter är inte så lång sträcka, men du kommer få en liten rörelse vid golvet (kanske godtycklig).
Täta stolparna- man brukar lämna lite utrymme 10-15mm mellan kortskarvarna som man isolerar efteråt. med typ skum eller om du nu har brandkrav stenull.

Har själv monterat några sådana projekt. om paroc lev så kanske du fått beskrivning på dessa detaljer.

Om du nu skall spola invändigt så se till att du har en bra dropp profil på insidan.
Du kanske skall tänka på att täta liggande skarvarna med typ fogmassa (ej silikon det håller inte).
Om du spolar mycket så kan det rinna in bakom stolparna via skarvarna
 
Okej. Nu är jag med. Jo jag har tänkt lämna 20mm mellan kortskarvarna och skumma eller isolera med gullfiber där. sen en plåt över.

jag har även tänkt täta långdskarvarna ner mot betongkanten med någon typ av fogmassa. Men då måste man alltså täta ganka långt upp efter stolparna också, så att inte vatten kan komma in och rinna ner efter stolpen och in under blocket där det ej går att lågga fogmassa.

Vilket håll brukar väggarna röra sig. i längdsled eller ut från stålet så att säga?
 
Du märker det om du trycker på panelen, Om du använder en kraftig sika fog som är primad så kan du fixa det. Det kan finnas en risk att betongen blir så fuktig att fogen släpper från betongen.
Mitt tips försök att fixera med en porfil. Jag tror att Paroc har detaljer på deras hemsida

(jag har även tänkt täta långdskarvarna) Det blir kanon !
 
Har monterat idag. Blev utan U profil i botten. La parocs syll isolering under blocken. kommer täta längs skarvarna med tätningsmassa. Täta kortskarvarna med skum.

Jag har provat trycka på panelerna. dom rör sig inte en mm. har skruvat ordentligt med SFS speciella skruv med gäng även just under skallen så den drar fast i yttre plåten med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.