Vill sätta upp en dator och logga div Pann temperaturer med 1 wire.

Men hittar ingen info över vilka komponenter jag behöver för att börja.

Är i det närmaste klar med datorn som kommer att ha en Ubuntu server med troligen OWFS.

Antar att jag måste ha någon sorts omvandlare som kopplas till någon av datorn portar.

Eller är jag ute och drömmer nu :surprised:

tips om materialval, enkla förklaringar för att komma in i rätt tänk,
samt länkar till läsvärda sidor önskas gärna.
 
m.nu, välj forumet
 
Kolla på energibutiken.se de säljer Logger 2020 och diverse tillbehör. Använder själv denna till att logga min värmepump.
 
peternicklas
Du behöver bara en USB-adapter vilken är nämnd ovan, lite givare DS18B20 samt kabel och en mjukvara. Givarna köper du från Ebay och sedan vanlig telefonkabel för inomhusbruk, 4 ledad. Jag använder logtemp vilken fungerar bra. Har just nu 27 olika mätpunkter inkl. mätning av elförbrukning.
 
Tackar för infon, hittade en hel del matnyttigt på de sidorna ni hänvisade till.

Datorn står klar att användas så nu är det bara att beställa resterande hårdvara och fortsätta att lära sig detta.

Liten koll så att jag har rätt tänk och inte köper något dumt nu....


Följande saker hade jag tänkt att beställa hem.
1st https://www.m.nu/adapter-usb-1wire-ds9490r-p-49.html

1sats http://www.ebay.com/itm/10pcs-DS18b...Electrical_Test_Equipment&hash=item460e4b2da5


kabel skulle det fungera med cat 5 nätverkskabel.
 
peternicklas
Skalman65 skrev:
Tackar för infon, hittade en hel del matnyttigt på de sidorna ni hänvisade till.

Datorn står klar att användas så nu är det bara att beställa resterande hårdvara och fortsätta att lära sig detta.

Liten koll så att jag har rätt tänk och inte köper något dumt nu....


Följande saker hade jag tänkt att beställa hem.
1st [länk]

1sats [länk]


kabel skulle det fungera med cat 5 nätverkskabel.
Din USB adapter är rätt och likaså dina DS18B20. Dessa är vattentäta och fungerar sämre om du ska använda den för mätning på utsidan av ett rör. Kabel för att koppla ihop det med använder du EKKX-kabel.
För vanlig mätning i torr miljö använder du bäst http://www.ebay.com/itm/10pcs-DS18B...933?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e6ff6acbd och tejpar dessa på röret. Kablarna löddar du fast på DS18B20s ben. Kolla schema på m.nu och deras wiki. Du kan använda parasitmatning eller riktig matning med 5V. För mätning av temperatur under 85 grader så funkar parasitmatning bra.
 
Det du länkat till fungerar, men jag skulle överväga en Raspberry Pi med ett i2c-kort för att få en mer fristående lösning än en ds9490 tillsammans med en fullstor riktig dator.. Kör OWFS på RPi, och skicka vidare till en "riktig" dator eller kör lokal webserver för presentation.
Sen tycker jag att man ska spänningsmata sensorerna direkt, inte parasit.
 
peternicklas
Börja med att sätta upp ditt system med en vanlig dator och se hur det fungerar. Det är samma komponenter som sedan används till Raspberry Pi. Jag tycker vanlig dator är mycket enklare för att komma igång. Logtemp är ett enkelt program som ritar dina grafer direkt. Programmet kan även skicka till ett webhotel, MQL server mm. Raspberry Pi kostar lite mer pengar samt att du får lägga ner mer tid på att anpassa gränssnittet. Ska man bara köra med temgivare så räcker parasit länge och väl. Ska man även logga energi mm. så krävs spänningsmatning.
 
Insåg att när mina komponenter kom hem så hade jag köpt fel RJ 11 kontakter till ds9490,
ja de passade i alla fall inte.
Vilken typ är det jag behöver? var köper man dem snabbast, vill få i gång detta nu.....
 
peternicklas
Skalman65 skrev:
Insåg att när mina komponenter kom hem så hade jag köpt fel RJ 11 kontakter till ds9490,
ja de passade i alla fall inte.
Vilken typ är det jag behöver? var köper man dem snabbast, vill få i gång detta nu.....
Du ska ha en Rj 12 med 6 stift. En Rj 11 har bara 4 stift.
rj11_rj12_rj45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
m.nu har RJ12 och snabb leverans
 
Nya kontakter beställda, då var det till och vänta ........
 
peternicklas
mattiase skrev:
Kör trådlöst istället. Slipp harvet med kablar...
[länk]
De har inte den typ av givare som det gäller här. Jag kör själv både Tellstick och 1-Wire men inte tillsammans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.