Brant tomt med berg och ojämna ytor vid husets baksida, omgiven av vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bergssluttning intill hus med buskig vegetation och smal grässtrimma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av hus med brant berg, grön gräsmatta, buskar och ett litet rött lekhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!
Har länge läst runt på forumet och tagit del av kunskap och idéer. Nu har jag en fråga som jag behöver svar på!

Vi har bott i vårt hus i 1,5 år drygt, tomten är på dryga 1000 m2 varav baksidan av huset består i princip bara av berg. Vilket i fråga retar mig dels när jag ska klättra i den branta backen för att klippa ojämn tomt som vi aldrig vandrar runt på och just för att vi aldrig är där. Först pratade vi om att bygga trädäck med badtunna ovanpå men jag börjar känna nej då grannen bakom skulle stirra rakt på oss. Så min nya plan är att spränga bort berget och schakta undan massorna och gjuta upp en stödmur mot grannen och anlägga gräsmatta på baksidan. Min fråga är då om någon har erfarenhet av simplex bergsspräckning? Är det lönt att gå en kurs för att göra detta arbete själv eller bör jag anlita någon? Även schakten kommer jag ge mig på själv. Så rent kostnadsmässigt och för erfarenhetens skull är det värt det?

Jobbat som betongare i 8 år så att jobba lite är inga problem.. Bilder högst upp.

Tacksam för alla svar! Mvh Marcus
 
Den där mängden berg är inget litet uppdrag med simplex, om allt som syns på bilderna ska bort, du behöver riktiga grejer
 
Det är såpass alltså? Segt, hade hoppats kunna komma undan lite billigare då det är så mycket och nära granne/ vårt hus. Inget annat alternativ än en riktig bergsprängare då alltså? Glömde skriva att berget närmast huset med en brun ton är så poröst att man kan slö lös stora kockor med hammaren utan större kraft om det har någon betydelse..
 
Berget närmast ytan är alltid mer poröst, de kan se helt annorlunda ut längre ner, var i Sthlm bor du? Ja ska ner till akalla på sprängjobb imorrn, tänkte om du bodde i närheten kanske ja hinner komma o ge lite tips och råd
 
Haha jo tack har fått höra det av killarna som borrat från uppländska berg på byggen.. I Västerhaninge bor vi!
 
Hemmakatten
Du behöver bygglov (marklov) för att ta bort så mycket berg.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du behöver bygglov (marklov) för att ta bort så mycket berg.
Tro mig, jag hade inte tänkt ge mig på något utan att prata med någon som kan titta närmare på om det finns risk för att grannens kåk trillar in på min tomt om du förstår vad jag menar :) Såg någonstans att mer än 50cm så krävs marklovet men tack för påminnelsen!
 
  • Gilla
Magnusson 1975 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
buspojken buspojken skrev:
Den där mängden berg är inget litet uppdrag med simplex, om allt som syns på bilderna ska bort, du behöver riktiga grejer
Jag har en kompis som tänkte bygga ut huset (radhus faktiskt), förlänga och även källaren.
Så han hade tänkt anlita en som grejar med simplex för att det är sånära deras egen källarmur samt alla grannar.

Jag hajjade till och tänkte att det är väl ett för stort jobb för att använda simplex.

Så jag tänkte fråga här på forumet om det.
Det är redan nu sprängt berg för källaren, så när de gräver fram berget kommer det vara en ganska brant sprängd bergvägg ner till det önskade djupet, och det handlar om ca 30 m3 berg som ska bort.

Är det något som går direkt att säga att det kommer fungera med simplex, eller att det inte kommer fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.