S
Jag var hem till mina föräldrar nyligen och noterade att vattnet tog lite längre tid att koka upp än vad jag är van vid. De har en Whirlpool induktionshäll och jag mätte att det tog ca 7-8 min att koka upp 3 liters vatten. Är det normalt?
 
Låter som lång tid. Har dock ingen egen mätning att jämföra med så det är bara en känsla.
Var det på Turbo/Boost/... -läget?
 
Eftersom jag är föräldraledig så har jag utfört forskning på vår häll nu. 3 liter vatten i en 5 liters kastrull på största induktionsplattan ger följande:

På powerläge utan lock: 8.15 min
På poweläge med lock: 7.30
 
Hur bred är kastrullen? Hur tjockbottnad är den? Vilka metaller är den gjord av? Saker som spelar stor roll ..
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Orkade inte ta fram stora grytan, men 2,5 liter tog ganska exakt 5 minuter
 
Och nu blev jag nyfiken eftersom jag tycker att det tar en evighet att koka upp vatten hos svärmor som inte har induktion.

Kan någon kolla hur lång tid det tar att koka upp 3 liter vatten på en keramikhäll eller gamla hederliga plattor?
 
Vilken start temperatur?
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
För ett tag sen så hade jag och frun en vadslagning om det gick fortare att koka en liter vatten i vattenkokaren, eller på induktionsspisen.... jag trodde på spisen.......jag vann! :)
Inte svar på frågan kanske men ändå...:)
 
J Jörgen Ö skrev:
För ett tag sen så hade jag och frun en vadslagning om det gick fortare att koka en liter vatten i vattenkokaren, eller på induktionsspisen.... jag trodde på spisen.......jag vann! :)
Inte svar på frågan kanske men ändå...:)
Verifiera du att vattenkokaren och plattan har samma effekt?

Kollade lite snabbt, i kokzone 1 har tex siemens 3.6kw medans max för 2-fas vattenkokare är ju 2.4kw.
 
R ribbones skrev:
Verifiera du att vattenkokaren och plattan har samma effekt?

Kollade lite snabbt, i kokzone 1 har tex siemens 3.6kw medans max för 2-fas vattenkokare är ju 2.4kw.
Nope, det hade ingen betydelse hemma hos oss, eftersom jag har ifrågasatt varför min fru kokar vatten på vattenkokaren ist för på spisen, och hon hävdade att det gick fortare. :) Därför gjorde vi testet men vår utrustning, oavsett effekt på respektive utrustning.
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Nope, det hade ingen betydelse hemma hos oss, eftersom jag har ifrågasatt varför min fru kokar vatten på vattenkokaren ist för på spisen, och hon hävdade att det gick fortare. :) Därför gjorde vi testet men vår utrustning, oavsett effekt på respektive utrustning.
Hade du kollat effekten hade du ju inte behövt göra testet....
 
R ribbones skrev:
Hade du kollat effekten hade du ju inte behövt göra testet....
Men nu gjorde han testet och slapp således att kolla effekten...
 
  • Gilla
Thomas Helén och 7 till
  • Laddar…
Finns det anledning att koka vatten utan lock på?
När jag ska laga mina pasta så värmer jag hälften av vattnet i kastrullen, resterande i vattenkokaren och häller över sedan. Blir snabbast så.
 
  • Gilla
Smoothie och 1 till
  • Laddar…
Så, test gjort då jag ändå är hemma med sjuk liten grabb!

Från iskallt till kokande med en av IKEAs induktionshäll.

3L vatten i 5L kastrull givetvis med lock på ganska exakt 6 minuter på sekunden.
 
BirgitS
J Jörgen Ö skrev:
Nope, det hade ingen betydelse hemma hos oss, eftersom jag har ifrågasatt varför min fru kokar vatten på vattenkokaren ist för på spisen, och hon hävdade att det gick fortare. :) Därför gjorde vi testet men vår utrustning, oavsett effekt på respektive utrustning.
Däremot går det åt lite mindre energi när man använder vattenkokaren eftersom det är mindre plast och metall som värms upp i vattenkokaren än all metallen i en kastrull, så vattenkokare är lite bättre för miljön (och plånboken om man redan har en vattenkokare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.