Hellåj! IKEA-kök blir det här när det är renoveringsdags. men deras bänkskivor tycker jag inte är så himla fina. Vill ha en 4 cm tjock skiva i något mörkt träslag. Nu har vi en skiva från Bauhaus och den är inte heller jättetjusig, sammanfogad av mååånga småbitar.

Varifrån har ni köpt era bänkskivor? Har ni några tips?
 
Köpte min skiva i Mahogany från K-Rauta. Fabrikat Ljunggrens. Kostade ca 2500 för en skiva på 3020 mm.

Tumregeln gällande bänkskivor är oftast att ju dyrare de är desto högre kvalitét håller dem. Limträskivor kvalitetsmärks ofta med samma kvalitet som den ingående virkesråvaran. Skivor i den högsta kvalitetsklassen innehåller stavar med lika färg och dimension och utan kvistar.

"Bauhausskivor" är som sagt billiga just för att de är gjorda av träråvara av en låg kvalitet, inte ofta spill och småbitar som blivit över vid tillverkningen av bättre skivor eller trävaror.

Begränsningen med IKEAs skivor brukar oftast vara längden då IKEAs logistik kan inte hantera varor längre än 2500 mm.

// WM
 
Fråga ngn lokal snickare lite snällt o se vad han ska ha för att göra en skiva?
Det behöver inte bli dyrt och då kan du t.ex. få skivan med "hela stavar". Blir en helt annan känsla än IKEA-skivorna med korta stavar. När han ändå är i farten kan du ju be honom att fräsa ner diskhon

lycka till!  :)

 
Googla på Lita bänkskivor.
Ringde själv till mitt lokala sågverk och kollade vad en sådan skiva skulle kosta.
Bänkskiva i Ek, 30x610x3050 mm. Pris runt 1400kr.
Finns även i andra träslag, 40mm tjock, 900mm djup samt även på löpmeter.
Har klämt och känt på kvalitén och det finns absolut inget att klaga på.
Kommer själv att inhandla ett par sådana.

// Fia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.