Ni med golvvärme i grund hur la ni slingorna, under armeringen eller ovanför ??! Jag tycker rent spontant att man vill ha dom så högt som möjligt, alltså ovanför armering!
 
Ovanför
Fäste slangen med buntband. Riktigt smidigt och ingen vass tråd som skär in i slangen.

p9010009vt7.th.jpg
 
Under

Den informationen jag fick när jag frågade grundkillarna var att man brukade köra rören under framförallt för att minska på risken att man råkar borra sönder ett rör.

Motveringen var att rör under armeringsjärnen innebär att de hamnar längre ner och därmed ger större säkert borrdjup och innebär att rören inte kan råka flyta upp för högt när man häller på betongen.

Men, det är ju säkert sämre ur värmeledningssynpunkt.
 
Mikael_L
Jag har tänkt precis så, att för värmeledningens skull, framförallt för snabbheten i regleringen så borde slingorna ligga högt.
Men då någon här på forumet skrev att (ungefär) "då det är 30 cm mellan slingorna och ändå upplevs som jämn temperatur så borde slangens läge upp eller ner 3 cm vara rätt betydelselöst ur värmelednings synpunkt"

Om det stämmer så är det under armeringen som är den bästa positionen, av tidigare nämnda anledning.

MEN, jag har fortfarande inte bestämt mig vad som är bäst... och läser fortsättningen på denna tråd med stort intresse.
 
Våra ligger ovanpå armeringen.
 
tjenare!jag hade lagt dom uppe på armeringen,inte så trögt då. virsbo har förvisso ett system med band som monteras uppe på frigoliten.de du bör tänka på är att slingorna inte är för långa.man lägger inga slingor under väggar.jag rekomenderar el slinga i bad,annars kan det bli kallt på sommaren,inte lufttemperaturen, utan klinkern.under förutsättning att det är klinkers
 
Rören får inte ligga för högt eftersom värmen måste få chans att även sprida sig åt sidan. Risken finns ju att det blir kalla remsor på govlet mellan två rör. När man lägger rör i aluplåt är just plåten till för att sprida värmen åt sidan.
 
För att komplicera saken ytterligare.

Ang. värmespridningen upp i vidare upp i rummet. Vad skall ni ha på betonggolvet? Här vill man ha så tunnt som möjligt för att förhindra isoleringseffekt?
 
Själv lurade jag på ett tag att välja bort all parkett och lägga klinker med trästruktur och färg istället men Tigern sade nej så det blev parkett överallt utom i hall, kök, badrum och wc.
 
Jag lade ovanpå. Lite pyssel med att inte få slangen för högt vid överlappande nät och nära golvbrunnar. Man får tänka sig för när man lägger näten. Passade också på att rita en exakt karta (marginal rekommenderas) där jag kunde borra utan fara för rören innan gjutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.