Hej!

Är ny här på sidan, så om det finns liknande diskussioner så får ni gärna säga till.

Vi har just börjat fundera på sommarstuga på västkusten i framtiden. Jag är uppväxt där och har stora delar av min familj och vänner där nere, så det vore perfekt med något eget istället för att knö in oss hos mamma och pappa i deras lägenhet med barn och hela baletten. Isåfall skulle vi kunna stanna längre på somrarna och ha vårt eget hem där nere.
Både jag och sambon har ingen som helst erfarenhet av sommarboende överhuvudtaget, så vi skulle behöva lite input av några som har.

Vi är som sagt i ett tidigt stadie, och det är säkert minst 5 år innan det skulle vara dax att slå slag i saken, men vi vill veta så mycket som möjligt redan nu.
Vi är isåfall ute efter en stuga som har "allt". Och med det menar jag el, vatten, avlopp, toalett, tvättstuga. Ingen mulltoa och utedusch med andra ord :D (inget ont om det)
Vad vi funderar på mest är väl vad det igentligen kostar att ha en sommarstuga? Det kanske är omöjligt att svara på, men vad har ni för erfarenheter? Är det så underbart som det verkar när man går omkring i stugbyarna vid havet eller är det mycket jobb och slit?

En fördel är ju att jag har hela min familj där nere som kan kolla till stället och även ställa upp med gräsklippning om det krisar. Även kunna åka förbi någon gång ibland och se så stugan står kvar. Hjälpa till att sätta på värmen innan vi kommer ner osv. Vi har ju tänkt att kunna bo där även under vintern när vi är nere. Så på det viset känns det ju jättebra.

Vad ska man tänka på innan man blir med sommarstuga igentligen? Tar gärna emot allas erfarenheter och råd!
 
Vi lägger 1500:- i månaden på ett sparkonto för löpande underhåll, det har täckt allt hittils.
Allt ifrån måla hus till byte av vv-beredare..
El, samfällighetsavgift och försäkring tillkommer.
Och jag har den iden om att inte gräva ner för mycket pengar interiört (man ska ju vara ute så mycket som möjligt), men det ska vara funktionellt.
Var noga med ett bra skalskydd såsom tak, panel etc.

Det var min input.
/Skärgårdsfastighet på 5Km^2
 
Hej! Mellan tummen o pekfingret har vi väl lagt ca 300.000 på de snart tre år vi haft stugan på 54 kvm i västsverige. Inkl el ( som är vår enda "externa" kostnad. Fastighetsavgiften måste vara försumbar, har inte ens tänkt på den:) )
Men då har vi byggt frigga m bastu, altan, bytt fönster runt om, borrat för vatten, dränerat mm.
Dock har vi bara lejt in för grävning o borrning.
Mycket man borde tänka på innan köp säkert men en rätt trevlig bok jag kan tipsa om är "Att bli med sommarstuga".Står en del vad man kan tänka på innan köp.. Läste den iofs långt efter jag köpte min, men kul ändå :)

Och ja det är både underbart och mycket jobb o slit. Perfekt med någon som kan klippa gräs o sätta på värmen!
Lycka till/David
 
Redigerat:
Även om man köper en fullt utrustad stuga så blir det jobb som med alla hus. Man kan säga att "köper sig jobb".

En del är saker som måste göras, gräsklippning etc. Annat är sånt som måste åtgärdas, underhåll, saker som går sönder. Till det kommer alla projekt som man själv hittar på.

Allt det här kan vara roligt, men det kan också bli för mycket med tiden. Se upp med de egna projekten!
 
Vi har haft en sommarstuga sedan 2008. Bodde då i en 2-rums lägenhet så det var perfekt att ha stugan att åka till på helger och sommarhalvåret. Sedan dess har vi fått två barn och skaffat oss en större lägenhet.

Nu använder vi stugan mindre på vinterhalvåret, men väldigt mycket på vår och sommarhalvåret.

Men det är inget billigt "nöje". Förutom el, vatten och sophämtning m.m har vi byggt ny bod eftersom den gamla gav vika i snön. Vi fick vattenskada i badrummet så det fick vi göra om. Vi har även byggt ny stor altan. Dessa tre projekt kostade runt 50.000 men då har vi ju även höjt standarden. Sen tycker vi det är kul att snicka och fixa i trädgården så man gör det gärna, även om det går en ganska mycket pengar.

Det låter bra att ni har släktingar i närheten, vi kan känna lite stress ibland att bara åka dit o klippa gräset.

Men oftast är det väldigt skönt och avkopplande att komma ut på landet. Rent ekonomiskt hade det kanske varit smartare att hyra, men då försvinner friheten att ha ett eget ställe.
 
En modern sommarstuga är ju som vilket hus som helst, möjligen lite mindre. Den kräver samma underhåll och drar samma kostnader som en villa. I vissa fall då något lägre i proportion till den mindre storleken, men i andra fall lika höga.

Jag tycker att vitsen med sommarstugan blir tydligast om det är stor skillnad mot hur man bor i vanliga fall. Dvs om man bor i en hyresrätt i en stor stad så kan det vara väldigt skönt att komma till ett avskilt torp. Men om man bor på en gård vid en sjö, så är det inte så stor vits att flytta sig till en något mindre gård vid en annan sjö. Då blir det mer av dubbelt jobb och dubbla kostnader.
 
M
Som sagt, det kostar ungefär som en villa. Ska du ha villastandard så kostar det följdaktligen ungefär som en villa.
El - har du indraget vatten så måste du ha värme på hela vintern. Tror försäkringsbolagen vill ha minst 15 grader. Då tickar tusenlapparna iväg.
Underhåll blir ju samma som på en villa - likaså gräsklippning. Målarfärgen blir ju inte mer hållbar eller gräset växer ju inte långsammare för att man bara bor där ibland :S
 
Mimmi_74 skrev:
El - har du indraget vatten så måste du ha värme på hela vintern. Tror försäkringsbolagen vill ha minst 15 grader.
Njae om du har vattenburen värme kan jag möjligen hålla med, men bara för att vatten är indraget går det inte att säga att man behöver ha varmt på vintern. Det finns massor av stugor som kallställs varje vinter, vår exempelvis...

Visst, man måste tömma varmvattenberedare, rör, WC osv och det tar några timmar extra varje höst men varmt på vintern har vi garanterat inte.
 
M
Jag utgick ifrån att TS inte kommer att kallställa stugan eftersom de vill kunna tillbringa tid där på vintern också. Därav mitt svar.
 
Visst kan man kallställa och ändå komma dit på vintern. Fast det tar ju flera timmar, kanske ett dygn innan det blir nog varmt. Själv sätter jag ner till 5 grader och tömmer vattenledningarna.
 
tio_Pepe skrev:
Visst kan man kallställa och ändå komma dit på vintern. Fast det tar ju flera timmar, kanske ett dygn innan det blir nog varmt. Själv sätter jag ner till 5 grader och tömmer vattenledningarna.
Ja det finns ju alla varianter beroende på hur stugan "ser ut", vad man har för krav och vad man är villig att betala. Man kan ju exempelvis ha en mellanvariant där enbart badrum har lite värme och allt annat är kallt. Då slipper man tömma rör och liknande krångel. Om detta går beror naturligtvis på hur rördragning ser ut. Var man vill hat tillgång till vatten. Var vatten kommer in. Med mera, med mera.
 
Gräsklippning vid sommarstugan ?? Skaffa en stuga med skogstomt, och låt tomten förbli en skogstomt, då håller man ner mängden arbete.
 
Vi var i samma situation som er i mitten av 2000 talet då varje semester gick till att hälsa på familj och vänner och vi var de som flyttade på oss. 7ggr uppackning av väskor odyl den semestern fick oss att bestämma att nu är det dags att hitta något eget.

Vi råkade springa på en stuga "mitt i byn" som hade varit gammalt församlingshus som nu är omgjort (läs renoverat) till fritidshus med full standard. Visst har det varit slitigt att dra in vatten och bygga toalett/kök osv. men samtidigt har jag fått tillfälle att utnyttja detta eminenta forum och den enorma kunskapsbank som här finns.

Eftersom vi drog in vatten passade vi på att göra det lite "smart" så vi är tvungna att endast hålla en liten del av huset varmt under vintersäsongen. Badrummet håller vi ca. 15gr och köket ca. 8. Resten av huset släpper vi kallt.

Nu har vi ju en del av familjen i en närliggande by och de håller en viss koll på huset samt att de knäpper igång värmen när vi skall vara där på vintern. "gräsmattan" är gammal ängsmark som jag klipper ner när vi kommer och övrig tid får den växa fritt.

Kostnadsmässigt så är det ju som vanligt "sky is the limit" men som någon tidigare nämnde i tråden att de lägger undan 1500/mån för reparation/underhåll stämmer ganska bra med våra kostnader också. Förutom renovering och byggnation naturligtvis.

Det som är underbart i vårt fall är att nu har vår stuga blivit den naturliga samlingsplatsen för familj och vänner eftersom, som gammalt församlingshus har vi en stor sal, där alla ryms in. Så nu slipper vi springa runt utan kan ha våra närmaste runt oss istället. Vilket åtminstone jag gillar på min semester.
 
Vi byggde en sommarstuga på västkusten i början av 2000-talet efter att totalt ha tröttnat på att sova på släktingarnas golv hela semestern - för varje barn vi fick blev det värre och värre. Stugan är ca 70 kvm och rymmer tre små sovrum där vi alla fem har sovplats och garderober men inte mer. Därutöver finns en klädkammare (ovärderligt, tycker jag!), ett duschrum med toa och tvättmaskin samt ett allrum med kök.

Vi har fullt utrustat med elvärme, vattentoa, kyl & frys - allt man kan behöva men enkel standard. Vi har valt att inte lägga pengar på något extra egentligen utan är mest tacksamma över att ha ett hus som går att vistas i året om. Det går snabbt att värma upp även mitt i vintern eftersom det är snabba elradiatorer och stugan är byggd med allrummet i mitten, en ganska öppen planlösning.

JA, det är helt klart så mysigt som man tror! Vårt alldeles egna ställe. Det betyder mycket att kunna lämna påslakan, fleecetröjor, stövlar, verktyg, barnens leksaker osv - inte behöva släpa med sig allt hela tiden. Stugan ska vara lättskött och kräva minimalt med underhåll. Ändå har vi lagt en sommar på att måla den och lär få göra om det snart igen eftersom de salta vindarna ligger på rätt hårt.

Vi har riktigt låga krav på gräsmatta och trädgård. Har planterat några körsbärsträd, försöker hålla gräset hyfsat kort men anstränger oss inte. Vi har lovat oss själva att inte ha fler prylar än nödvändigt, utan ha en stuga som är lätt att städa och inte drar till sig onödigt mycket möss och mal och sånt. Det ska inte vara en börda att ha sommarstugan. Ändå är det det ibland, när vi vet att vi borde fixa något med den.

Jag ångrar inte en sekund att vi byggde ett eget sommarhus på västkusten!
 
Rekommenderar absolut inte både villa och fritidshus. När allt ska skötas riskerar stugan att bli en belastning i stället för något positivt. Vet av egen erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.