Ni som har kanske lagt nytt golv i äldre bostadsrätt med parkett i vardagsrummet och linoleum golv i alla andra rum och kök hall. Kollat me laser och för tillfället är där minimal ojämnhet mellan vardagsrum och hall på hela 0,4cm tänkte att jag skiter väck en bit parker och tittar hur det såg ut och parketten var en 3lagers limmad på total 1,5/1,6cm nu undrar jag om där kommer vara sjuka ojämnheter. Är det bäst att börja förbereda flytspackel?

Golvet vi ska lägga är ek parkett som är ner limmad.

Alla svar uppskattas
 
  • Trägolv med en lucka, damm, blå linje, löstaget plankstycke och svart kuddunderlag. Reparation eller skadat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband står upp, mäts på träyta och sågspån runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med avlägsnat stycke avslöjar undergolv och isolering. Mätinstrument och blått tejp synligt. Reparationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två olika golvmönster möts: träparkett och brun klinker med blomdekor. Dörrtröskel syns. Inomhus, ljusinfall från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätverktyg hålls mot golv, grön laserlinje synlig, mätning pågår, parkettgolv och list syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband lutat mot vägg på kakelgolv med grönt laserkors projicerat, mätningsarbete troligen pågående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du ser ut att ha tagit bort mer än bara parketten för det där bruna lagret med småsten (?) på tillhör inte parketten utan måste nog vara kvar.

15 mm är ungefär vad parkettgolv är nu för tiden också så om det gick att lägga parkett då bör det gå idag.

Men linoleummatta är betydligt tunnare. Ta bort en tröskel för att se hur det ser ut under den.

Är dagens parkettunderlag verkligen något som det är lämpligt att limma på?
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du ser ut att ha tagit bort mer än bara parketten för det där bruna lagret med småsten (?) på tillhör inte parketten utan måste nog vara kvar.

15 mm är ungefär vad parkettgolv är nu för tiden också så om det gick att lägga parkett då bör det gå idag.

Men linoleummatta är betydligt tunnare. Ta bort en tröskel för att se hur det ser ut under den.

Är dagens parkettunderlag verkligen något som det är lämpligt att limma på?
BirgitS BirgitS skrev:
Du ser ut att ha tagit bort mer än bara parketten för det där bruna lagret med småsten (?) på tillhör inte parketten utan måste nog vara kvar.

15 mm är ungefär vad parkettgolv är nu för tiden också så om det gick att lägga parkett då bör det gå idag.

Men linoleummatta är betydligt tunnare. Ta bort en tröskel för att se hur det ser ut under den.

Är dagens parkettunderlag verkligen något som det är lämpligt att limma på?

Tack för svart ska kolla det. Nej det är det nog inte framförallt där det gamla gummi mattorna sitter det kommer behövas slipas/ fräsas och sen grundas,. Vi vill ju ha ett genomgående golv utan några trösklar och ett som verkligen sitter därför ville jag kolla om någon här kanske har varit med om något liknande
 
BirgitS
Kan vara bra att kolla med styrelsen/förvaltaren om hur golven är uppbyggda och var gränsen för ert resp. föreningens ansvarsområde går så att du inte gör ingrepp som du inte får göra.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan vara bra att kolla med styrelsen/förvaltaren om hur golven är uppbyggda och var gränsen för ert resp. föreningens ansvarsområde går så att du inte gör ingrepp som du inte får göra.
Det har jag gjort dem sa att det var ok att riva, talade också med vaktmästaren som jobbat där i 30år att det ska inte vara några konstigheter att där är betong platta i hela lgh men om där är en nivå skillnad visste han inte. Huset byggdes upp 1968. Vad hade du rekommenderat om det visade sig att där är en ojämnhet på 1-1,5cm flytspackla rummet eller då lägga klick parkett golv på det gamla istället?
 
BirgitS
Parketten ligger ju inte direkt på betongen utan det är ju något emellan och det måste ju vara där av en anledning. Bara så att det inte är någon ljuddämpnings- eller ångbromsningsmaterial som du tar bort i bara farten.

Finns ju 12 och 16 mm tjock golvspånskiva: https://www.moelven.com/se/se/plywood-och-skivor/span/golvspanskivor/

Men om man klarar att få ett nytt klickgolv under dörrarna och kan få till det snyggt med dörrfoder och golvsocklar så är ett gammalt parkettgolv ett utmärkt underlag (med foam emellan). Plastmatta är nog mer tveksamt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Parketten ligger ju inte direkt på betongen utan det är ju något emellan och det måste ju vara där av en anledning. Bara så att det inte är någon ljuddämpnings- eller ångbromsningsmaterial som du tar bort i bara farten.

Finns ju 12 och 16 mm tjock golvspånskiva: [länk]

Men om man klarar att få ett nytt klickgolv under dörrarna och kan få till det snyggt med dörrfoder och golvsocklar så är ett gammalt parkettgolv ett utmärkt underlag (med foam emellan). Plastmatta är nog mer tveksamt.
BirgitS BirgitS skrev:
Parketten ligger ju inte direkt på betongen utan det är ju något emellan och det måste ju vara där av en anledning. Bara så att det inte är någon ljuddämpnings- eller ångbromsningsmaterial som du tar bort i bara farten.

Finns ju 12 och 16 mm tjock golvspånskiva: [länk]

Men om man klarar att få ett nytt klickgolv under dörrarna och kan få till det snyggt med dörrfoder och golvsocklar så är ett gammalt parkettgolv ett utmärkt underlag (med foam emellan). Plastmatta är nog mer tveksamt.
Alright,får kolla närmare på det, saken är att vi ska total renovera hela lägenheten så alla dörr karmar dörrar gammalt kök allt ska väck liksom så jag börjar från grunden så att säga, sen är det bottenvåningen inga grannar under oss så är det ljuddämpande matta spelar det nog ingen roll. Tack för tipsen har du fler är det bara lägga fram dem uppskattas
M Micke1994 skrev:
Det har jag gjort dem sa att det var ok att riva, talade också med vaktmästaren som jobbat där i 30år att det ska inte vara några konstigheter att där är betong platta i hela lgh men om där är en nivå skillnad visste han inte. Huset byggdes upp 1968. Vad hade du rekommenderat om det visade sig att där är en ojämnhet på 1-1,5cm flytspackla rummet eller då lägga klick parkett golv på det gamla istället?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du ser ut att ha tagit bort mer än bara parketten för det där bruna lagret med småsten (?) på tillhör inte parketten utan måste nog vara kvar.
det är korksmulepapp under parketten ,stegdämpning (och även fuktskydd på bv)
 
  • Gilla
Micke1994 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Eventuellt att korksmulepappen dämpar även för grannar på sidorna genom att förhindra att stegljud kommer ned i betongen där det sprids bra över hela plattan. Det är nog bäst att välja ett nytt underlag som också är det.
 
  • Gilla
Micke1994 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eventuellt att korksmulepappen dämpar även för grannar på sidorna genom att förhindra att stegljud kommer ned i betongen där det sprids bra över hela plattan. Det är nog bäst att välja ett nytt underlag som också är det.
Men hade inte ner limmad parkett gjort det du säger dämpat? Eller är det bara skippa den iden och bara lägga nytt underlag med klick parkett?
 
BirgitS
Om man limmar parkett på betongen, vilket inte är tillåtet med de flesta vanliga parkettgolv, så tycker jag att det borde bli så att stegljud väldigt lätt kommer ned i betongen.
 
Det är ju viktigare att golvet är jämt än att det är i våg och det vet man ju inte förrän det gamla golvet är borta.
 
Jag har lagt nya trägolv i ett rum i lgh byggd i slutet av 30-talet och alla ytor förutom vardagsrummet i en lgh från slutet av 40-talet. Golvet från 30-talet hade en betongplatta som var helt plan. Jag lade golvet på korksmulepapp. I lgh från 40-talet lät vi först en golvläggare lägga plastmatta i kök och hall. Golvläggaren berättade att dom aldrig flytspackar. Dom använde handspackel vid behov. Han ville att jag skulle sköta spacklandet och gav råd och instruktioner om det. Han var tydlig med att minsta ojämnhet skulle synas genom plastmattan. Många år senare lades alla golv utom originalgolvet i vardagsrummet om med modern ekparkett som lades flytande. I kök och hall där det kan förekomma vattenspill så lackade jag golvet efter en lätt mattning av befintlig lack.

Jag skulle inte plocka bort trösklarna och inte flytspackla. Det går åt stora mängder flytspackel. Olika spackel har olika minsta tillåten tjocklek. Var noga med rörelsespalterna mot väggarna så att golvet inte bågnar. Hur blir det med ljusinsläpp under dörrarna utan trösklar? Ibland kan man vilja mörklägga och sova på dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.