Hej,

Hur skulle ni ställa er i denna fråga. Jag vet att snickarna kapade hängrännor/stuprör och Plannja trend plåttak med rondell vilket går emot monteringsanvisningen. När jag påpekar detta säger de att vi har ju ändå 10-års garanti.

De säger också att de använt någon speciell skiva till rondellen som tydligen ska gå bra men kan inte säga vad denna heter…

Garanti i all ära men jag är inte så sugen på eventuella framtida jobb om det skulle behövas. Jag vill att man följer en monteringsanvisning.

Detta gäller en utbyggnad så jag undrar ju om det är andra monteringsanvisningar man struntat i och tänker att man har ju ändå garanti.

Vad tycker ni?

Tack!
 
Har inte Plannja längre garanti än 10 år?
 
Stort nej på den..
Kapar man med rondell så bränner du galvskicktet på plåten, och så blir det brännmärken från kapsprutet
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Dummaste kommentaren ”ni har ju garanti”. Lär ju inte ens gälla om man inte följer anvisningarna.

Jag hade konfronterat byggaren och sagt att du kommer ta in en besiktningsman och påpeka att rondell använts. Lyssnar dom inte så får du gå den vägen….
 
wildeside
Vad hjälper garantin, börjar plåten att rosta där det är kapat så gäller säkerligen inte garantin tror jag.
Läs på planjas monterings anvisning hur man ska kapa deras plåtar.
Då vet du om det gjorts rätt.
 
Precis, garantin gäller väl knappast om man inte följer anvisningen. Tror snickaren menar den garanti de lämnar vid utfört arbete och det är väl 10år.

någon som vet om det finns någon kapskiva som är godkänd för detta? Vad jag vet sprutade det gnistor överallt när de kapade takskivorna.

Rätt att kräva att de antingen lägger om hela taket ink vattenavledning eller drar bort hela kostnaden från kommande faktura?

Det värsta är väl det som de kan ha gjort och jag inte sett…
 
Lägga om hela taket? Är du nykter karl!?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägga om hela taket? Är du nykter karl!?
Så utan att veta hur stor takytan är eller att bidra med någon lösning så kommer du med en mogen kommentar? Takytan är max 35kvm och alla plåtar är kapade i nederkant med rondell. Enligt Plannja ska man inte skarva så hur menar du att man ska lösa detta?
 
wildeside
A andhak2802 skrev:
Precis, garantin gäller väl knappast om man inte följer anvisningen. Tror snickaren menar den garanti de lämnar vid utfört arbete och det är väl 10år.

någon som vet om det finns någon kapskiva som är godkänd för detta? Vad jag vet sprutade det gnistor överallt när de kapade takskivorna.

Rätt att kräva att de antingen lägger om hela taket ink vattenavledning eller drar bort hela kostnaden från kommande faktura?

Det värsta är väl det som de kan ha gjort och jag inte sett…
Plåt tak har en beräknad livslängd på 30-40 år men det finns plåttak som överlevt längre en så.
Att garantin gäller i 10 år är endast 25% av takets livslängd, nästa frågeställning är finns företaget kvar om 5 år om det blir en garanti åtgärd.
Det finns kapskivor som påstås fungera att kapa lackerad plåt men alla monterings anvisningar jag läst så ska man inte kapa med vinkelslip eller annat verktyg som alstrar hög värme och gnistor.
Länk till kapskivor.
https://verktygsboden.se/hand-elver.../kapskivor/kapskiva-as-60-w-e125x08x2223-10-p
Tror att det kan vara en bra utgångspunkt att diskutera priset och hänvisa till planjas monteringsanvisning.
Planjas monterings anvisning
https://www.plannja.se/docs/default...annplat-2021-1.pdf?sfvrsn=6637527748726670000
Se sida 14.
 
A andhak2802 skrev:
Så utan att veta hur stor takytan är eller att bidra med någon lösning så kommer du med en mogen kommentar? Takytan är max 35kvm och alla plåtar är kapade i nederkant med rondell. Enligt Plannja ska man inte skarva så hur menar du att man ska lösa detta?
Börja att ta bilder och visa oss för att se om det är galet innan du tappar det…
 
wildeside
A andhak2802 skrev:
Så utan att veta hur stor takytan är eller att bidra med någon lösning så kommer du med en mogen kommentar? Takytan är max 35kvm och alla plåtar är kapade i nederkant med rondell. Enligt Plannja ska man inte skarva så hur menar du att man ska lösa detta?
Kan ha fel men...
Jag har aldrig varit med om att man kapar plåten i takfot, den kapas väl i den änden som kommer mot nocken, i alla fall i min värld minst fuktpåslag i den änden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.