Hej,

Jag har läst massor med trådar om det klassika ämnet som brukar heta nå i stil med "isolera in- eller utvändingt i gammla hus" eller "timmerhus och plast?".

Jag både förstår och förstår inte argumenten.
I grova drag får jag uppfattningen att man inte ska isolera timmerhus invändigt (eller överhuvudtaget) och ska man ändå göra detta ska man använda organiska material som kan absorbera fukt. Och sen verkar fuktspärr, speciellt plast, vara lika med döden (lite överdrivet).

Och sen säger man att orsaken till problemen är att utsidan blir kall pga isolering och den fuktiga inomhusluften vandrar genom konvektion och kommer sedan kondensera i isolering/timmerstomme, och finns plasten där så kan inte konstruktionen torka.

Min fråga --> Kan någon länka till material eller förklara fysiken och matematiken bakom detta? Alltså hur kommer det sig att material med olika isoleringsförmåga/densitet/ånggenomgångsmotstånd i kombinationen med in/utomhustemperatur och fuktighet/lufttryck kan skapa dessa riskscenarion?

Jag skulle vilja se t.ex. olika tvärsnitt av väggkonstruktioner och hur räknesnurran går för att komma till dessa slutsatser. Vars går gränsvärden för alla ingående parametrar innan det blir risk för kondens osv osv.

Det enda jag har lyckats hitta är beräkningar på daggpunkten i väggkonstruktioner och hur isolering och tjocklek kan flytta denna, beroende på temperatur och den relativa fuktigheten. Men jag tycker inte den uträkningen ger alla svar, för den säger bara var du t.ex. behöver fuktspärr för att kunna stoppa fukten, men det säger ju ingenting om förmågan i konstruktion att t.ex. torka/ta upp fukt om man nu har en konstruktion utan sådant spärr. Och varför ska vissa scenarion här öka risken för mögel om fukten kommer till väggen?

Långt inlägg kanske, men igen, kan nån visa den rigorösa fysikaliska/matematiska härledningen till denna typ av diskussioner.

Trevlig måndag på er!
 
  • Gilla
PeMa82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.