hej!

ska sätta in köket snart. ska man ha ngt under bänkskåpen eller kan man sätta de rakt på råsponten? vad rekomenderas ananrs under?
 
menar du alltså på golvet under skåpen?

Finns lite olika uppfattninagr där, tror inget är mer rätt eller fel än något annat rent formellt.

Vi valde att sätta klinkers som vi har på reseten av golvet även under skåpen. Jagh har dessutom lagt fuktspärr av badrumstyp undre klinkersen och förseglat hörnet mellan golv och vägg och rörgenomföringar med tätningsremsa Som man gör i våtrum. Detta är inget nödvändigt för att uppfylla försäkringsvillkor eller så. Och skall man uppfylla försäkringsbolagets regler måste man ändå ha en balja under diskmaskinen.

Jag tycker att det kan vara smart att åtminstonde se till att det inte finns rena springor eller öppningar ner i golvet. Vore himla onödigt om en smärre diskmaskinsolycka som man kanske svabbar upp på 5 minuter skulle behöva skrota hela köket.
 
så mao kan jag sätta det direkt på råsponten, och ha en uppsamlare under diskmaskinen som föser ut vattnet mot öppen golvyta om den skulle springa läck?
 
Det tror jag är helt OK. fast du bör ju ha "riktigt golv" där diskmaskin och kyl o frys skall stå. Kyl o frys skall också ha baljor under sig. Mycket vanligt med svåra fuktskador pga kondensvatten.
 
Vi i ska bygga med låg sockel och kommer att ställa sockeln direkt på spånskivorna. Golvet kommer vi sedan att sätta runt dessa socklar.
Vi kommer också att göra någon sorts tätning av de skåp som ska innehålla vatten med plastmatta eller plåt.

/pinebar
 
Jag valde plastmatta, som dessutom går opp en bit på väggen, under skåpen. Om det läcker vatten någonstans kan det rinna avsevärda sträckor innan det når golvet. Har man råspont rinner det rakt igen ner i trossbottnen, vid golvspån förstörs spånplattan först. Tänk också på att det är vatten "överallt" i ett kök. Man kan t.ex. ut en potatiskastrull på spisen och då har du fem liter vatten ner på golvet bakom spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.