Tomture61
Cellulosa isolering till 100% med mekanisk ventilation .
Hur upplevs klimatet inomhus ?
 
Du får nog utveckla frågan något
 
Har cellulosa i min 60m2 tillbyggnad, ftx och tror inte isoleringen i sig gör något speciellt...
 
Ja utveckla frågan, på vilket sätt tänker du att typen av isolering ska påverka klimatet?

Fukt i isolering efter en fuktig sommar/höst som orsakar lukt inomhus?
Eller om isoleringen påverkar luftfuktigheten inomhusluften?

Kan inte svara på nån av dem och har inte hört någonstans att det ska påverka nämnvärt...
 
Tomture61
Min fråga rör enbart de som har erfarenhet av att bo / bott i ett hus isolerat med cellulosaisolering .
Frågan rör hur klimatet upplevs , torr normal eller hög luftfuktighet .
Bor själv i hus med glasfiberisolering - ångspärr - mekanisk ventilation .
Har 20% RH på vintern .
 
Tomture61
S swirve skrev:
Har cellulosa i min 60m2 tillbyggnad, ftx och tror inte isoleringen i sig gör något speciellt...
Har du mätt RH vintertid i den delen ?
 
Fast frågan är ju något ofullständig? Man kan fortfarande bygga på en massa olika sätt oavsett vad man har för isolering. Men jag antar att du far efter om det hos dig skulle göra nån skillnad att isolera med cellulosa och ta bort plasten ? Om det då skulle bli annorlunda inomhus klimat?
 
Tomture61
S Stefan1972 skrev:
Fast frågan är ju något ofullständig? Man kan fortfarande bygga på en massa olika sätt oavsett vad man har för isolering. Men jag antar att du far efter om det hos dig skulle göra nån skillnad att isolera med cellulosa och ta bort plasten ? Om det då skulle bli annorlunda inomhus klimat?
Exakt , gör cellulosaisolering ngn skillnad i verkliga livet .
Detta med dagens ventilationsstandard .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du mätt RH vintertid i den delen ?
RH inomhus vintertid påverkas inte av vilken typ av isolering byggnaden har.
Låg RH inomhus vintertid beror på temperaturskillnaden, kallt ute vs varmt inne. Kall uteluft, som redan från början har låg RH, kommer in och värms och RH sjunker då ytterligare. Är skillnaden i temperatur 30-40 grader eller ännu mer blir skillnaden i RH stor.
 
Vi bodde i 2 års tid i ett gammalt timmerhus som hade lite träbaserad isolering invändigt och var tilläggsisolerat utvändigt med glasfiber. Bara skorstenseffekt via kaminen som ventilation. När man eldade och fick värme i radiatorerna blev känslan i huset liksom "fuktigt-varmt".

Vintertid kunde elda hela kvällen/halva natten och vakna kl 0630 av att det var 15 grader i huset. Detta trots fullgod isolering i golv och tak. Med det sagt reflekterade vi aldrig över fuktigheten på vintern, att den var varken för hög eller låg.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Fotografen Fotografen skrev:
RH inomhus vintertid påverkas inte av vilken typ av isolering byggnaden har.
Låg RH inomhus vintertid beror på temperaturskillnaden, kallt ute vs varmt inne. Kall uteluft, som redan från början har låg RH, kommer in och värms och RH sjunker då ytterligare. Är skillnaden i temperatur 30-40 grader eller ännu mer blir skillnaden i RH stor.
Antar att din erfarenhet kommer från att du bor i ett hus som jag frågar om 🤔
 
Min erfarenhet, kompletterad av kunskaper i fysik, kommer av att ha bott och vistats i ett antal hus med olika typer av isolering. Cellulosaisolering eller något annat påverkar inte luftfuktigheten inomhus vintertid. Byggmaterial, bla typ av isolering, kan påverka hur inomhusklimatet upplevs men typen av isolering påverkar inte relativ fuktighet, torrt inne på vintern beror på skillnaden i temperatur.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Min erfarenhet, kompletterad av kunskaper i fysik, kommer av att ha bott och vistats i ett antal hus med olika typer av isolering. Cellulosaisolering eller något annat påverkar inte luftfuktigheten inomhus vintertid. Byggmaterial, bla typ av isolering, kan påverka hur inomhusklimatet upplevs men typen av isolering påverkar inte relativ fuktighet, torrt inne på vintern beror på skillnaden i temperatur.
Skönt då behöver man inte grubbla på det vid nästa renovering
 
Mitt hus har cellulosaisolering i taket och jag upplever klimatet som normalt. Det ser jag som två omständigheter nästan helt utan korrelation. Huset är en gammal sommarstuga som var ganska otät när jag flyttade hit. Efter att ha successivt tätat de springor jag hittat har luftfuktigheten ökat på vintern. Vill du ha fuktigare måste du använda luftfuktare eller minska ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.