Hej,

Hoppas att någon på forumet kan ha förbarmande över mig då jag helt enkelt har kommit till den nivån att jag inte längre får ihop tanken.

Jag har en D-trapp exxact från Schneider och vill sätta en nexa LWMR-210 bakom 2:a knappen för att både trålöst och med fjäder kunna styra 2 halospottar á 25w.

1a knappen är trappkopplad till en annan lampa.

Enligt bifoga:
Vänster skiss är hur det är kopplat ida: Fas in på 1:an, vidarekopplat till 2:an samt en annan brytare som styr annan belysning
Höger skiss beskriver hur jag tänker att nexan skall sitta och hur jag även kopplat den. Även bifogat en bild på installationen om det ger mer klarhet.

Nu till problemet, när jag kopplar enligt skissen så lyser mina spotar konstant och reagerar inte på brytaren, inte heller dioden lyser på nexan.

Har varit med om mycket konstiga felbilder när det är för lite last på samma typ av brytare men inte att den blir "genomkopplad".

Ovan börjar göra mig galen och jag uppskattar om någon har möjlighet att ta sig tiden att peka på vad jag har missat.
 
  • Handritad elinstallationsskiss med plan för trappkoppling och Nexa LWMR-210 kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av Nexa LWMR-210 switch bakom en väggbrytare med synliga elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser korrekt ut. Kanske är mottagaren defekt. Om möjligt gör en testkoppling så att du säkert vet att den är OK.
Återfjädrande brytare fungerar ej.
 
Hej och tack för snabbt svar.

Det stämmer med brytaren, hade fel på minnet från förra installationen.

Hade samma tanke som du men öppnade ett nytt paket och testade den mottagaren med samma resultat, får göra som du säger och testa igenom dem. Murphys lag väger tydligen tyngre än Ohms :)
 
Är strömbrytaren rätt vänd så att den sluter när du trycker in vippan?

PS. Och någon trappkoppling av en annan lampa ser jag inte på skissen, men det ska inte ha någon betydelse.
 
Jo, det är den.. utan nexan så fungerar allt som det skall, det som är riktigt konstigt är att nexans diod inte ens lyser som att den inte får spänning. Bevisligen går den igenom eftersom att belysningen är tänd

Kanske är en missmatch med trafon...
 
Hej,

Tack, jag har läst igenom det också utan resultat.

Kopplade ur allt enligt bifoga och lampan fortsatte lysa så jag tror inte jag kan skylla på nexan utan trafon får spänning på annat sätt..

Det som är anmärkningsvärt är att när jag kopplar tillbaka gul och dess fas kan jag dimma och släcka igen ua.

Tror jag får backa tillbaka lite och mäta och mappa.

Tack för hjälpen alla!
 
  • En hand som håller en elkontakt med avkopplade kablar i en vägguttagshåla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.