Jag hittar i hastigheten ingen uppgift om strömart och spänning på Ikeas hemsida. Nexapucken kräver konstant DC-spänning. Men om du har fått uppgift om att Ikeas transformator ger en konstant spänning på 24 V DC så ska det på papperet fungera. Men då varje lampa i detta fall också innehåller ett drivdon så vet man inte hur det reagerar på Nexas dimmer. Det är ju onödigt med dubbla drivdon så du bör kanske dubbelkolla att Ikeas lampa verkligen tar denna omväg, den kanske ger konstant ström?
 
Tack!

Uppgiften om spänningen kommer från transformatorn. På den står det Output: 24 V Max. 3W

För övrigt är det här den enda infon jag hittar om transformatorn, https://fccid.io/MSIP-REM-I1K-ICPSW24-3-2.

Kan jag själv mäta om det är konstant spänning och ström?

Mvh

Jonas
 
Ja det är faktiskt inget ovanligt att man ser dessa dubbla drivdon i serie med varandra. Det tyder på att Ikeas produkt inte är riktigt förädlad, men som sagt inte ovanligt. Det gör dock att det inte går att ge något säkert svar på om Nexas dimmer kommer att fungera. Den kan säkert dimma, men kanske inte ljudlöst, linjärt eller utan flimmer.
 
Tack!

Då återstår väl bara en fråga. Kan det vara farligt att pröva? Större brandfara än normalt?

Mvh

Jonas
 
Nej det är inte farligt.
 
Tack för hjälpen, Bo!

För intresserade läsare kan jag meddela att det fungerade perfekt. Inga missljud eller flimmer. Enheten stöder absoluta dim-värden.

Mvh

Jonas
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.