Vill försöka återvinna så mycket som möjligt av energin som jag kommer putta in i mitt hus med Luft/luft värmeväxlare.

Vi tar det från början så de som är intresserade av att lämna bra svar har nåt att gå på.

Köpte för en månad sen ett torp, underbart läge med vätterutsikt i gränna. Torpet har nu bara indragen el, inget vatten elr avlopp.
I nuläget ligger två vånings huset på 34kvm boyta och 8kvm biyta, det håller jag på att ändra på as we speak.
När jag är färdig ligger detta hus på 100kvm boyta med indraget vatten och fullt fungerande avlopp. Alltså ett mysigt året runt boende.

Dessa härliga hus på torpagrund brukar ju sköta sin ventilation självmant genom springor och fönster. Nåt som det kommer bli stopp på för tilläggsisolering, ny pannel och nya fönster är på ingång.

Värmen kommer i största del skötas av en Luft/Luft värmeväxlare, och tillskottsvärme finns i form av två öppna spisar.

Nu till några frågor.

Hur mycket värme kan man ta tillvara på, tex från badrum/spisfläkt med tanke på luftfuktigheten.

Är det ekonomiskt försvarbart att försöka ta tillvara på all "spill lufts värme" elr ska man bara satsa på det mest vissäntliga, dvs enbart till o frånluft i de "enkla
rummen" och inte badrum elr spisfläkt.

Är det en bra ide att skicka ner lite värme i tospagrunden (blev rekomenderad det av en vent-firma). Fördelarna med detta skulle vara förebyggnad av fuktskador, och varmare golv.

Kan 60-70t vara ett bra pris för en helinstallation jobb och matrial av vent med värmeåtervinning i ett 100kvm hus?

Det va väl det än så länge :surprised: mycket taksam för svar.

Mvh Micke..
 
Om man ska göra så genomgripande renovering som du siktar på så är det ett antal saker som "hänger ihop", där de olika lösningarna påverkar varandra:

* Frånluft.
* Tilluft.
* Värmeåtervinning.
* Uppvärmning övrigt.
* Fuktskydd krypgrund.
* Ev. ångspärr i väggar innan tilläggsisolering.

För att få ihop alltihopa tycker jag att du bör ta kontakt med 3-4 olika firmor som får lämna lösningsförslag och offerter.

Mina försök till svar på dina frågor:
* Har man värmeåtervinning på frånluften ska man ha det på allt utom köksfläkt. Köksfläkten (även kallad imkanal) ska vara separat och gå rakt ut. Den kan bli geggig av fett och ska vara brandisolerad.
* Torpargrunden gäller att få torr, inte varm. Att skicka in varm luft där, som sen kyls ner känns helt fel. När luften kylls ner ökar relativa fuktigheten och det är stor risk för kondens. Vad jag vet finns två metoder för torpargrund:
- Isolera marken och täta grunden så att luft inte kommer in. Om du har tur räcker detta för att få marken minst 5 grader kallare än undersidan av bjälklaget. Då får du 100% fuktighet på marken och samma absoluta fuktighet, men 5 grader varmare, gör att du kommer ner under gränsen för när mögel kan gro.
- Avfuktare. Kör i.s.f. en sorptionsavfuktare, typ Munters.
 
Tackar för svaren Anders, för en oinvigd noob lät det som en bra ide att låta varm luft gå ned i torpagrunden.

Rördragning i mitt hus kommer bli lite knepigt pga av tunna golv och väggar, men inte omöjligt. Dock vore det skönt att slippa så jag försöker hitta alternativa lösningar på en stor TFX installation.
Skulle 2-3 stycken av dessa i olika rum kunna vara ett värdigt altenativ till TFX med full rördragning? http://www.rcv-energiteknik.se/?artnr=Q%2Dvent

Mvh Micke.
 
Vad ska du ha för uppvärmningskälla? Vi har installerat bergvärme och då lönade det sig inte att sätta in värmeåtervinning på frånluften, så jag kör frånluften rakt ut och har enkla tilluftsventiler direkt utifrån. Det gör också att det blir mycket mindre rördragning, eftersom jag bara behövt dra rör från toaletter och tvättstuga där frånluften sitter.
 
Kommer ha värmeväxlare Luft/luft. Tillskottsvärme i form av öppen spis.möjligtvis något extre el-element, men det hoppas jag att undvika.

Bergvärme finns i planerna men inte förän om 5-6år när jag bygger ett hus till på min tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.