På grund av mycket goda kontakter har jag en bra affär på gång: En husfirma bygger ett hus i moduler åt mig och jag kommer att kunna köpa in allt byggmaterial (beslag, trä, isolering, köksinredning, kakel etc.) genom en bygghandlare till inköpspriser helt utan påslag (bygghandel i släkten). Husfirman är en trogen kund till bygghandel och har inget emot att göra denna deal utan kommer att arbeta på löpande kostnadskonto.

Jag har inte gjort några kalkyler ännu, finns det någon som har en grov uppskattning/känsla för vilken besparing jag kan tänkas göra på detta? Jag tänker främst på besparingen jag kommer åt via materialinköpen.

Huset och materialet köps i dalarna och byggs i Västerås och blir ett 1,5 planshus på ca 160 m2 ungefärligen i samma anda som Myresjöhuset Kärngården...
 
Kolla med tex Fiskarhedenvillan lösvirkeshus. Materielsatsen till ett sånt hus du beskriver med garage och det innehåll du nämner är ca 600 000kr enlig en offert vi fick (Doppingen med dubbelgarage). Så om du får allt till inköpspris säg 40% rabatt då sparar du 240 000. MEN sen tillkommer ju alla andra vanliga kostnader så i stället för tex 3 milj innan du är färdig så har du betalt 2 760 000 vet inte om det blir så bra affär i slutändan. Dom 8% i besparing är ju mycket värda om du ÄNDÅ skulle bygga hus men att se det som en affär då du ska sälja huset med vinst efteråt så skulle jag akta mig i dagen överhettade byggmarknad. De som tvingas sälja sina nybyggda färdiga hus har ofta svårt att få igen pengarna redan om man bor 5 mil från Stockholm som vi gör utanför Södertälje. När fiolk betalar så mycket pengar så vill man ta chansen att välja allt själva + att man underskattar vad slutkostanden blir för att man ofta missar och missbedömer saker i kalkylen med önsketänkande osv.

Skulle du däremot genom goda kontakter få tag i en suverän tomt till ett bra pris då sitter du på en guldgruva!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.